OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Arkivarie
med placering i Norrköping
Om du vill tillhöra den exklusiva grupp som tar hand om Sjöfartsverket och Luftfartsverkets arkiv – läs vidare!
Tycker du att arkivering av digital djupdata är lika viktig som arkivering av handritade kartor från 1700-talet? Tycker du att all information förtjänar att värderas och hanteras korrekt?
Nu har du chansen att bidra till samhällsnytta hos inte bara en – utan två – statliga myndigheter som även är affärsverk – Sjöfartsverket och Luftfartsverket (LFV). Enheten för arkiv och registratur är en del av Rättsavdelningen, som även består av juridikenheten och förhandlingsenheten. Rättsavdelningen har ansvar för den rättsliga styrningen, efterlevnaden av lagar och andra författningar. Sjöfartsverket arbetar kontinuerligt med att säkerställa korrekt och sammanhållen hantering av information, exempelvis har arkivfunktionen ett nära samarbete med juridikenheten Enheten för arkiv och registratur består i dagsläget av tio personer, såväl arkivarier, arkivassistenter som registratorer.
Arbetsuppgifter
Som arkivarie på Sjöfartsverket/LFV arbetar du både operativt och strategiskt med en stor bredd av arbetsuppgifter. Arbetet kan komma att innebära alltifrån verksamhetsutveckling, ta fram nya rutiner, instruktioner och processer, ta fram underlag till informationshanteringsplaner och kartlägga myndigheternas informationsmängder, till att ta hand om utlämnande av allmän handling och ordnings- och förteckningsarbete.
Arbetet omfattar hantering av såväl digitala som analoga allmänna handlingar, alltifrån databaser till traditionella fotografier. Sjöfartsverket har påbörjat anskaffning av ett e-arkiv och arkivering av digitala handlingar kommer att vara ett fokusområde för enheten. Arbetsuppgifterna kan i viss mån anpassas efter din kunskap och dina intresseområden. Det här är en möjlighet för såväl den erfarne arkivarien som den nyutbildade!
Vem är du?
För att vara aktuell för rollen som arkivarie krävs att du har:
• Minst 60 högskolepoäng i arkivvetenskap, eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig.
• Minst 2 års yrkeserfarenhet som vi bedömer relevant.
• Erfarenhet av arkiv- och informationsförvaltning samt kunskap om regelverket kring detta för offentlig sektor.
• Erfarenhet av ordnings- och förteckningsarbete enligt den äldre modellen med allmänna arkivschemat samt kunskap om den nya modellen med verksamhetsbaserad klassificeringsstruktur.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.
Det är meriterande om du har:
• Minst 1 års erfarenhet av arbete med arkiv- och informationsförvaltning i statlig verksamhet.
• Erfarenhet av arkivering av digitala handlingar, både filer och databaser.
• Kunskap om olika filformat inklusive filkonvertering.
• Erfarenhet av leveranser till e-arkiv.
• Erfarenhet av arkivering av bilder och filmer, digitala såväl som analoga.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi arbetar nära varandra i arkivgruppen och har mycket kontakt med kollegor i andra delar av verksamheten. Det är därför viktigt att du har god förmåga till samarbete. Du behöver även kunna sköta dina egna arbetsuppgifter självständigt. Vi är ett stöd åt hela verksamheten på både Sjöfartsverket och LFV, vilket innebär att du måste vara servicemedveten.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.
Varför ska du välja Sjöfartsverket?
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas snarast.
Sjöfartsverket kan komma att tillämpa sex månaders provanställning.
Intervjuer kommer att hållas v. 46-48.
Upplysningar:
Chef Ulf Holmgren, 010-478 46 86 eller ulf.holmgren@sjofartsverket.se
Fackliga företrädare:
Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ulf Bäcklund, samtliga kan nås via vår växel 0771-630000.
Registrera din ansökan senast den 12e november 2023.
Diarienummer: 23-05490
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.