OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av arkivhantering och vill arbeta i en grupp med engagerade och drivna kollegor? Är du noggrann och strukturerad med en känsla för detaljer? Säkerhetspolisen söker nu en arkivarie. Är du den vi söker? Välkommen med din ansökan!
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Det här är ditt uppdrag
I rollen som arkivarie gör du en viktig insats för att säkerställa att Säkerhetspolisens allmänna handlingar hanteras korrekt och effektivt. Dina arbetsuppgifter innefattar både arbetsgruppens gemensamma uppgifter samt egna uppdrag och ansvarsområden. Du ingår i en arbetsgrupp med ansvar för den dagliga arkivhanteringen, vilket gäller både elektronisk dokumenthantering såväl som hantering av det fysiska arkivet.
Tillsammans med drivna kollegor ingår du i myndighetsövergripande projekt för en effektiv och korrekt informationshantering. Du säkerställer att arkiveringsfrågor omhändertas som en del i hela livscykelprocessen och du är med och utformar strategier för en hållbar och långsiktig elektronisk informationsförvaltning utifrån gällande regelverk.
Du driver och agerar kravställare i utvecklingsprojekt som rör informationshantering och bidrar med specialistkunskap om de författningar som reglerar hanteringen av allmänna handlingar.
Vidare ger du stöd och utbildning till Säkerhetspolisens medarbetare i förvaltningsfrågor som rör arkiv- och informationshantering samt genomför arkivrelaterade visningar. Du är även delaktig i upprätthållande och uppdatering av verksamhetsbaserad arkivredovisning.
Din placering är på huvudkontoret i Solna. Inrikes resor förekommer.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Relevant akademisk utbildning där arkivvetenskap ingår alternativt annan utbildning som Säkerhetspolisen bedömer relevant för tjänsten
Kunskaper om regelverket registerfrågor, offentlighet och sekretess
Erfarenhet av arbete med elektronisk dokumenthantering
God datorvana
God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift
Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet av ordnande och förtecknande av arkiv
Erfarenhet av arbete som arkivarie i offentlig förvaltning
Erfarenhet av utåtriktat arbete med utbildning och informationsspridning
God kunskap om aktuella standarder avseende elektronisk ärende- och dokumenthantering
Erfarenhet av att utreda frågor om bevarande och gallring i befintliga it-system
Erfarenhet av projektarbete
Erfarenhet från annan brottsbekämpande eller rättsvårdande verksamhet
Erfarenhet av ärendehanteringssystem, arkivredovisningssystem och e-arkiv
Erfarenhet av digitaliseringsarbete
Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är prestigelös och ansvarsfull. Du är noggrann, strukturerad och driver självständigt ditt arbete framåt, samtidigt som du identifierar verksamhetens behov. Du arbetar strategiskt och dina analytiska färdigheter ger dig förmågan att se helheter utan att missa de viktiga detaljerna. Att vara flexibel och växla i tempo faller sig naturligt för dig och du kan skifta mellan planerad och händelsestyrd verksamhet när situationen kräver det.
Dina sociala färdigheter gör att du aktivt bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen och du ser styrkan i samarbete där du skapar och upprätthåller goda relationer. Din positiva inställning gör dig till en engagerad problemlösare och du har förmåga att snabbt förstå sammanhang i olika verksamheter och tänka helhet och system.
För att passa i rollen som arkivarie ser vi även att du är kommunikativ och att du kan formulera dig väl i tal och skrift. Du är intresserad av omvärldsbevakning och håller dig uppdaterad på information gällande ditt arbetsområde.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande och stor förståelse för informationssäkerhet samt sekretessfrågor.
Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 77 32. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-06-26.