OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arkivarie
Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för 38 kommuner och en region i södra Sverige. I dagsläget är vi ett trettiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Bräkne-Hoby, Katrineholm och Vimmerby. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg. Sydarkivera hjälper förbundsmedlemmarna att uppfylla offentlighetslagstiftningens krav och skapa förutsättningar för bevarandet av vårt gemensamma kulturarv.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en medarbetare som tillsammans med kollegorna kommer att arbeta med att stödja förbundsmedlemmarna i arbetet kring informationshantering och arkivering. Du kommer att ingå i den enhet som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och handläggning av digitala arkivleveranser. Enhetens medarbetare, i dagsläget 5 arkivarier och 1 informationsspecialist, är utspridda på flera kontor.
Som medarbetare i enheten kommer du att ha ett omväxlande och utvecklande arbete i en komplex och variationsrik organisation. Du kommer att delta i arbetet med tillsyn, rådgivning och nätverkande inom arkiv och informationshantering inom förbundskretsen. Du har daglig kontakt med våra förbundsmedlemmar via olika kanaler som Community och webbmöten. När det gäller rådgivning om e-arkiv och handläggning av digitala arkivleveranser kommer du att arbeta nära Sydarkiveras bevarandefunktion.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap. Vi ser gärna att du har flera års yrkeserfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig förvaltning, gärna kommunal eller regional sektor.
Det är meriterade om du har erfarenheter av arkivtillsyn, rådgivning eller utbildning i arkivfrågor. Det är också meriterande om du har erfarenhet av systemförvaltning ur verksamhetsperspektiv.
Du trivs med att jobba tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Du är lösningsinriktad och intresserad att lära dig nya saker samtidigt som du kan angripa problem när de uppstår tillsammans med dina kollegor. Du har ett öga för detaljer och är van att dokumentera. Ditt arbetssätt är strukturerat och väl organiserat.
I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt både digitalt och analogt. Du förutsätts kunna arbeta självständigt men samtidigt ha ett öga för att följa gemensamma arbetssätt. Du har god förmåga att arbeta tillsammans med andra och kommunicera på ett förtroendefullt sätt.
Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet.
Omfattning, varaktighet, placering och tillträde
Tjänsten omfattar heltid och är tills vidare.
Tillträde efter överenskommelse.
Placeringsort är något av våra kontor. Vi erbjuder viss möjlighet att arbeta hemifrån. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis kommunbesök eller vid besök på huvudkontoret.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Ansökan ska vara märkt med SARK/2024:197
Sista ansökningsdag är den 31 augusti 2024
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Kontaktperson för mer information om tjänsten:
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef, 0472-39 01 51
Fackligt ombud
Elin Jonsson, SACO, 0472-39 10 03
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472-39 01 82
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.