Arkivarie

Arkivarie

Arbetsbeskrivning

Stadsmiljöförvaltningen har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet. Vi arbetar för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. Förvaltningen äger och förvaltar spårvagnsnätet i Göteborg. På förvaltningen arbetar cirka 900 personer.

Stadsmiljöförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningar som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv.

ARBETSUPPGIFTER
Till enheten för kund- och ärendehantering söker vi nu en arkivarie att vara med i vårt arbete med att förvalta och utveckla stadsmiljöförvaltningens informationshantering.
Som arkivarie kommer du att tillsammans med våra verksamhetsutvecklare informationsförvaltning utveckla och förvalta dokumenthanteringsplan, bevarande- och gallringsutredningar, arkivförteckning samt omhänderta information så väl digitalt som analogt. Du kommer även att arbeta med stöd och utbildning till förvaltningen i informationshanteringsfrågor, offentlig lagstiftning och utlämning av handlingar, digitalisering av arbetsprocesser med mera. I rollen ligger även att bevaka de kommungemensamma arkivfrågorna, delta i nätverk, vara delaktig och drivande i arbete med framtagande av styrande dokument, instruktioner och rutiner.


KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som arkivarie krävs akademisk examen där arkiv-/informationsvetenskap ingår samt erfarenhet av både analogt och digitalt arkivarbete med erfarenhet av processkartläggning och processbaserad informationsredovisning. Har du dokumenterad arbetserfarenhet av omhändertagande av information i samband med omorganisation av kommunala nämnder och bolag, ordna- och förtecknande av gamla arkiv samt god förståelse för stadsutvecklande kommunalverksamhet ses det som meriterande.
Du har god kunskap om de lagar och förordningar som styr arkiv- och informationshanteringen inom offentlig verksamhet, så som offentlighets- och sekretesslag, arkivlag, dataskyddsförordning och övriga lagar inom det förvaltningsrättsliga området.
Som person är du ansvarstagande med väl utvecklad servicekänsla och tycker om att arbeta tillsammans med andra. Du tar eget ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till det gemensamma utvecklingsarbetet. Att kunna ta initiativ och kunna prioritera är viktigt för att trivas i rollen parallellt med förmågan att kunna strukturera och arbeta målinriktat. I ditt arbete kommer du att möta företrädare från olika professioner inom förvaltningen så ett gott företrädarskap och en god kommunikativ förmåga är viktigt.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vår arbetsplats är belägen i centrala Göteborg och vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Om rekryteringsprocessen:
För din kännedom arbetar vi med kompetensbaserade rekryteringsprocesser, en metod som innebär att vi fokuserar på kompetens för tjänsten samt personliga egenskaper. Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag.
Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/stadsmiljo-goteborgs-stad/
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024