Arkivarie

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Jönköpings län är en arbetsplats med cirka 260 medarbetare. Engageras du av samhällsfrågor och vill vara med och bidra till ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart samhälle utifrån ditt yrkeskunnande? Då kan Länsstyrelsen vara en arbetsplats för dig!
Vi är en arbetsplats med bred verksamhet där du har inflytande över ditt arbete och goda utvecklingsmöjligheter. Du har kontakter och samverkar med företag, kommuner, organisationer och medborgare i vårt län. Som medarbetare på länsstyrelsen är du en del i utvecklingen av samhället.





ARBETSUPPGIFTER
- Brinner du för arkivfrågor och digitalisering? Då kan du vara den vi söker!

Du kommer att arbeta som arkivarie på Länsstyrelsen i Jönköpings län. Tjänsten är placerad på rättsenheten i Länsstyrelsens stab. Enheten består av totalt 16 medarbetare varav 6 på diarium/arkiv.
ARBETSUPPGIFTER
Länsstyrelsen har ett gemensamt arkiv och centraldiarium för hela myndigheten.

I arkivariernas uppgifter ingår bland annat att
• ordna, förteckna och gallra arkiv, utarbeta gallringsutredningar samt utarbeta riktlinjer och vägledningar
• samverka med och bistå enheter inom organisationen samt utbilda och stötta övrig personal i arkivrelaterade frågor
• tolka lagar och föreskrifter med anknytning till arkivering och hantering av allmänna handlingar samt bevaka att myndighetens handlingar hanteras på ett fullgott sätt
• ge service till allmänheten
• delta i digitaliserings- och lokalöversynsprojekten
• andra på diarium/arkiv förekommande arbetsuppgifter

Under åren 2016-2017 kommer Länsstyrelsen att genomgå förändringar när det gäller vår ärende- och dokumenthantering och behöver därför stärka upp arkivfunktionen med ytterligare en arkivarie. Vi står nu i begrepp att gå in i två projekt - digitaliserad ärendehandläggning och en lokalöversyn på myndigheten - som båda har bäring på arkivfrågor och där arkivarie-kompetens därför är betydelsefull. Arbetet är både strategiskt och operativt. Ett stort mått av driv, engagemang och flexibilitet är därför viktigt.
Vi använder oss av ärende- och dokumenthanterings systemet Platina och arkivredovisningsystemet Klara.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som

• har akademisk utbildning om minst 60 hp arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande utbildning eller erfarenhet som Länsstyrelsen prövar likvärdig
• har mycket god kännedom om offentlighets- och arkivlagstiftning
• har goda kunskaper om och erfarenhet av arkiv-, dokument- och ärendehanteringssystem
• har erfarenhet av att självständigt driva projekt eller utvecklingsarbete inom arkivområdet
• uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har erfarenhet av digitalisering/e-arkivering från offentlig sektor.


Som person

• är du strukturerad, noggrann och effektiv, eftersom det är viktigt att vi gör rätt och att vi gör det i tid
• är du driftig och engagerad och för dina uppgifter i mål med goda resultat
• är du serviceinriktad, eftersom det ingår i rollen att vägleda handläggare och allmänhet i frågor som rör ärende- och dokumenthantering
• är du bra på att prioritera, så att du kan bibehålla hög kvalitet på ditt arbete även vid arbetstoppar
• har du god samarbetsförmåga, eftersom vårt arbetssätt i stor utsträckning är teaminriktat.


Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Detta innebär att du måste vara svensk medborgare. Registerutdrag för säkerhetsklassningen kommer att göras innan rekryteringen är avslutad.


ÖVRIGT
Länsstyrelsen i Jönköping är en arbetsplats som utmärks av en strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla anställda.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef Emma Willaredt
010-2236000
t.f. enhetschef Pär Nilsson
010-2236000
t.f. enhetschef Lars Lindh
010-2236000
Enhetschef Bernhard Jaldmark
010-2236000
Objektspecialist Henrik Lindblom
010-2236000
Objektspecialist Martin Fransson
010-2236000
Förvaltningsledare Tobias Haag
010-2236000
Informationschef Malin Lingefelt
010-2236000
Beredskapsdirektör Maria Gromer
010-2236000
Enhetschef Anton Halldén
010-2236000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Jönköpings län
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse, upphör: Tjänsten är en visstidsanställning under ett och ett halvt år med möjlighet till förlängning.
  • Publicerat: 28 januari 2016

Besöksadress

Hamngatan 4 55186 Jönköping
None

Postadress

Hamngatan 4
Jönköping, 55186

Liknande jobb


4 november 2024

4 november 2024

4 november 2024

30 oktober 2024