OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arkiv- och registratursektionen, Förvaltningsavdelningen
Vill du vara med och stödja Regeringskansliets verksamheter i arkiv- och diarieföringsfrågor? Vill du arbeta med att förvalta, vårda och tillgängliggöra vårt arkivbestånd? Trivs du med att utbilda, ge stöd och service till andra verksamheter och allmänhet? Är du utbildad arkivarie och kanske har arbetat inom arkiv eller registratur en tid? Då kan det här vara jobbet för dig!
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sektionen för arkiv- och registratur består av ca 60 medarbetare och ansvarar för Regeringskansliets arkiv- och registratorsverksamhet inom samtliga departement. Sektionen ger även råd, stöd och utbildning, samt ansvarar för tillsyn av utlandsmyndigheternas arkiv- och diarieföring. Sektionen ansvarar också för den verksamhetsnära systemförvaltningen av bland annat Regeringskansliets diarieföringssystem.
I din roll som arkivarie ingår olika typer av uppgifter inom arkivverksamheten. Du kommer bland annat att arbeta med supportfrågor som rör arkiv och diarieföring både för Regeringskansliet och utrikesförvaltningen, ge service till allmänheten per telefon och e-post vid frågor om utlämnande av allmän handling, samt bemanna Regeringskansliets forskarsal. Du kommer också att ordna, förteckna och återsöka arkivhandlingar, verkställa gallring samt flytta arkivmaterial, varför tunga lyft förekommer i arbetet.
Vid behov kommer du även att hålla utbildningar inom sakområdet varför ett intresse för detta är ett krav och erfarenhet en merit.
Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap. Det är meriterande om du också har erfarenhet av arbete från arkiv eller registratur inom offentlig sektor. Du har kunskap kring gällande lagstiftning inom offentlig verksamhet och därmed de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet, såsom offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen, arkivlagen och GDPR. Du har lätt för att kommunicera, både muntligt och skriftligt. Du är väl insatt i de moment och arbetsflöden som normalt ingår vid diarieföring och ärendehantering. Kunskap eller erfarenhet av Regeringskansliets verksamhet är meriterande.
Dina egenskaper
Vi söker dig som är strukturerad, noggrann och serviceinriktad. Du har lätt för att samarbeta, både med personer inom funktionen och med angränsande verksamhetsområden. Du trivs med att utbilda, ge råd och stöd och har förmåga att anpassa insatsen rätt till målgrupp. Då arbetsuppgifterna är varierande är det viktigt att du är flexibel och självgående.
Övrigt
Anställningen är en visstidsanställning som omfattar 1,5 år. Regeringskansliet tillämpar sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Jenny Savonen som är gruppchef på sektionen, på 08-405 88 17. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Lage Åsman på 08-405 97 94. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00, Saco (Jesper Svarén), Seko (Erik Wilhelmsson) samt Melanie Hedlund Bjerstedt (ST). Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35