OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Nu söker vi dig som har ett starkt samhällsengagemang.
Våra myndighetsgemensamma enheter levererar administrativa tjänster och är ett stöd till Lantmäteriets verksamhetsområden. Här är du med och ser till att vardagen fungerar! Hos oss får du utvecklas i en viktig samhällsfunktion där din kompetens och ditt engagemang är vår främsta resurs.
Inom enheten för Informationsstyrning arbetar vi med registratur, arkiv och förvaltning av myndighetens diarium och e-arkiv. Vi samordnar även myndighetens dataskyddsfrågor.
ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie på Lantmäteriet ingår du i ett team som består av tre arkivarier samt en teamledare/arkivarie. Hos oss får du en stimulerande och varierande roll på en myndighet där arkivariekompetens är mycket uppskattad och eftertraktad.
I denna tjänst ger du råd och stöd till verksamheten i arkivfrågor, besvarar förfrågningar och är sakkunnig i arkivfrågor i olika typer av projekt. Du arbetar myndighetsövergripande med både digital och analog informationshantering och har många interna kontakter. Tillsammans med övriga arkivarier ansvarar du för e-arkiveringar inom Lantmäteriets e-arkivlösning. Vidare arbetar du med arkivvård och informationsredovisning, skriver gallringsframställningar, bedriver utredningsarbete och håller utbildningar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har utbildning i arkiv- och informationsvetenskap (60 hp). Vidare har du goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, och en god förmåga att kommunicera. Tjänsten förutsätter även att du har god digital kompetens.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete inom arkivområdet inom offentlig förvaltning och erfarenhet av arbete med e-arkiv. Det är även meriterande med kunskaper i processorienterad arkivredovisning och förteckningsarbete enligt allmänna arkivschemat.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Då du kommer att ha många kontakter inom myndigheten ställer det höga krav på samarbetsförmåga och ett prestigelöst och engagerat fokus på verksamhetens behov. Du har även lätt för att skapa nya relationer, är tydlig, pedagogisk och kan anpassa din kommunikation till olika målgrupper. Eftersom tjänsten i hög grad innebär självständigt arbete förväntar vi oss också att du är driven, har god självinsikt och är van att prioritera, planera och slutföra ditt arbete. De varierande arbetsuppgifterna kräver att du har förmåga att växla mellan ett övergripande analytiskt perspektiv och en detaljerad nivå. Du är noggrann, ansvarstagande och arbetar på ett strukturerat och lösningsfokuserat sätt.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Gävle men du kommer att ha möjlighet att arbeta viss tid på distans.
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du måste vara svensk medborgare samt att en säkerhetsprövning med tillhörande säkerhetssamtal kommer att göras före anställning. För att du ska vara aktuell för tjänsten måste du ha blivit godkänd i säkerhetsprövningen.
ÖVRIGT
På Lantmäteriet arbetar vi med att säkra ägandet av fastigheter och att tillgängliggöra geodata till samhället och vi är myndigheten som tar ledning i digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen. Vi vet att våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att lyckas med vårt uppdrag. Genom att arbeta med jämställdhet och mångfald som självklara delar av verksamheten skapar vi en inkluderande kultur där olikheter är en av våra framgångsfaktorer. I vårt medarbetarskap ingår det att alla medarbetare agerar utifrån vår värdegrund: service, öppenhet och handlingskraft.
Hos oss har du möjlighet att utföra arbetsuppgifter till stor del på annan plats än kontoret.
Det är verksamheten och gällande regelverk som styr. Vi kallar det den hybrida arbetsplatsen.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om tjänsten besvaras av de kontaktpersoner som anges i annonsen.
Urval sker löpande under ansökningstiden. Intervjuer sker från och med vecka 1. 2022.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunikationschef Eva Ferndahl
026-63 32 07
Sektionschef Benny Andersson
026-63 34 33