OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polismyndigheten söker Arkivarie (handläggare) till Region öst, rättsavdelningen, informationsförvaltningen Ref nr: C1476/2015. Ansök senast 17 maj 2015.
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
Rättsavdelningen blir en gemensam avdelning inom Polismyndigheten.
Rättsavdelningen ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har drygt 650 medarbetare på flera orter i landet.
Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter.
Vidare ansvarar enheten för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret.
ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie kommer du att upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning). Du kommer att göra gallringsutredningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden. Du kommer även ut-bilda och ge råd i arkivfrågor.
Dessutom ingår att:
•sköta in- och utsortering av handlingar på olika orter i regionen
•komplettera dokumenthanteringsplaner
•ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering
•förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
•sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
•arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
•ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet
KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
•högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap.
•erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
•god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
•erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
•god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Meriterande
Det är meriterande med:
•erfarenhet av att samordna/arbetsleda arkivpersonal
•kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
•erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är analytiskt lagd, har ordningssinne och är serviceinriktad. Som person är du är flexibel och ansvarstagande. Du kan arbeta självständigt och du har god samarbetsförmåga. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger.
ÖVRIGT
Arbetsplatsen ligger i Linköping.
Som medarbetare inom Polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för Polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för Polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för Polisen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig rekryterare.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78