Arkivarie - Informationsförvaltare

Arkivarie - Informationsförvaltare

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta med bevarande- och informationsstrategiska frågor i en dynamisk organisation? Är du dessutom lösningsfokuserad, har en god förståelse för digitaliserade verksamhetsprocesser och har förmågan att sätta arkivkrav i relation till verksamhetens behov? Då är du den vi söker. Tjänsten är ett varierat uppdrag som innefattar såväl strategiska frågor som att vara delaktig i operativa arkiv-och registratorsuppgifter samt delta i utvecklingsprojekt.

Information om avdelningen
Tjänsten är placerad på enheten arkiv, juridik och campusutveckling som är en del av avdelningen för lednings-och högskolegemensamt stöd. Avdelningen ger stöd till Chalmers ledning och till högskolans verksamhet inom bland annat arkiv och registratur, juridik, säkerhet, forskning- och forskarutbildning, nyttiggörande och innovation, extern samverkan, verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete. På avdelningen arbetar ca 45 personer.

Du kommer att ingå i funktionen arkiv och registratur vars uppdrag är att ge kontinuerligt stöd till Chalmers ledning och hantera frågor som rör hela högskolans verksamhet. Arbetet sker i nära dialog med såväl ledningen som administratörer, handläggare och chefer i verksamheten. Funktionen är Chalmers ansikte utåt då vi svarar på frågor om och lämnar ut allmänna handlingar till allmänhet och myndigheter. Funktionen består av fem medarbetare. Vi sitter i nyrenoverade lokaler på campus Johanneberg

Beskrivning av tjänsten
Du kommer att arbeta med informationsstrategiska frågor i en kunskapsintensiv miljö. Vi söker dig som utvecklas av att ta dig an nya utmaningar och gillar att vara drivande i utvecklingsprocesser men som också är prestigelös och kan hugga i där det behövs. För oss är det viktigt att du har ett helhetsperspektiv och tänker strategiskt för att kunna se de långsiktiga konsekvenserna av beslut. Har du dessutom en förmåga att kombinera detta med en pedagogisk förmåga samt förståelse för olika verksamheters behov så kommer du trivas hos oss. Du kommer att delta i olika typer av projekt och där säkerställa att arkivkrav beaktas vid implementering och avveckling av verksamhets/IT-system.

Alla i funktionen Arkiv och registratur tar gemensamt ansvar för lärosätets arkiv- och dokumenthanteringsfrågor och gruppen hjälps naturligt åt vid behov och arbetstoppar.
I tjänsten ingår flertalet såväl interna som externa kontakter till vilka du har ett professionellt och serviceinriktat förhållningssätt. En del i jobbet för dig, såväl som övriga i funktionen, är att arbeta med operativa arkivarieuppgifter som att ta fram och lämna ut allmänna handlingar och du kommer också bemanna vår centrala registratur vid behov. Eventuellt förvaltningsledarskap kan komma att ingå.

Anställningsform
Tillsvidareanställning på heltid.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom arkivvetenskap alternativt annan utbildning eller yrkeserfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Vi ser gärna också att du har erfarenhet av diarieföring inom offentlig sektor och utvecklingsarbete inom arkivområdet.

Det är meriterande om du har arbetat som arkivarie samt om du har deltagit i och varit drivande i digitalt utvecklingsarbete.

Som person är du utåtriktad, pedagogisk och kan bemöta människor i olika roller i det dagliga arbetet. Du har även god förmåga att prioritera mellan såväl olika arbetsuppgifter som behov och krav. Att samarbeta, ge god service och bidra till ett gott arbetsklimat är självklart för dig.

Vi sätter stort värde på dina personliga egenskaper.

Att arbeta på Chalmers
Chalmers värdeord: öppenhet, respekt, delaktighet, mångfald och kvalitet, genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid.
Våra förmåner för anställda omfattar bland annat:
⦁ Flexibilitet att arbeta på distans.
⦁ Semester upp till sju veckor per år.
⦁ Kollektivavtal med föräldralön, sjukpenningtillägg, läkemedelskostnader, löneväxling, pension, inarbetade dagar samt flextid.
⦁ Friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimma varje vecka under betald arbetstid.

Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.

Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med Namn, Ref 20230090 och dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:

CV

Personligt brev
• 1-2 sidor

Övrigt (valfritt)
• Eventuella intyg, betyg etc. Referenser lämnas vid en eventuell intervju.

Sista ansökningsdag: 2023-03-05

Vid frågor, vänligen kontakta
Enhetschef, Anna Lundgren, Lednings- och högskolegemensamt stöd
Email: anna.lundgren@chalmers.se
Telefon: 031-772 4330

*** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***
 


Chalmers vision är att aktivt medverka till en hållbar framtid. Vår forskning och utbildning inom teknik, naturvetenskap, arkitektur och sjöfart bedrivs i nära kontakt med omvärlden. Strategin för att nå vetenskaplig excellens förverkligas inom sex styrkeområden; Energi, Hälsa och teknik, Informations- och kommunikationsteknik, Materialvetenskap, Produktion och Transport. De grundläggande vetenskaperna utgör basen och hållbarhet, innovation och entreprenörskap är viktiga drivkrafter. Chalmers har omkring 11 000 studenter och 3000 anställda. Utveckling och förnyelse har präglat Chalmers ända sen starten 1829, helt enligt grundaren William Chalmers motto: Avancez!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Chalmers Tekniska Högskola AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 februari 2023
  • Ansök senast: 5 mars 2023

Besöksadress

412 96 Göteborg 41296 Göteborg
None

Postadress

Chalmersplatsen 4
Göteborg, 41296

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022