OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med bevarande- och informationsstrategiska frågor i en dynamisk organisation? Är du dessutom lösningsfokuserad, har en god förståelse för digitaliserade verksamhetsprocesser och har förmågan att sätta arkivkrav i relation till verksamhetens behov? Då är du den vi söker. Tjänsten är ett varierat uppdrag som innefattar såväl strategiska frågor som att vara delaktig i operativa arkiv-och registratorsuppgifter samt delta i utvecklingsprojekt.
Information om avdelningen
Tjänsten är placerad på enheten arkiv, juridik och campusutveckling som är en del av avdelningen för lednings-och högskolegemensamt stöd. Avdelningen ger stöd till Chalmers ledning och till högskolans verksamhet inom bland annat arkiv och registratur, juridik, säkerhet, forskning- och forskarutbildning, nyttiggörande och innovation, extern samverkan och kvalitetsarbete. På avdelningen arbetar cirka 45 personer.
Du kommer att ingå i funktionen arkiv och registratur vars uppdrag är att ge kontinuerligt stöd till Chalmers ledning och hantera frågor som rör hela högskolans verksamhet. Arbetet sker i nära dialog med såväl ledningen som administratörer, handläggare och chefer i verksamheten. Funktionen är Chalmers ansikte utåt då vi svarar på frågor om och lämnar ut allmänna handlingar till allmänhet och myndigheter. Funktionen består av fem medarbetare. Vi sitter i nyrenoverade lokaler på campus Johanneberg.
Beskrivning av tjänsten
Du kommer att arbeta med informationsstrategiska frågor i en kunskapsintensiv miljö. En stor del i jobbet för dig, såväl som övriga i funktionen, är att arbeta med operativa arkivarieuppgifter som att ta fram och lämna ut allmänna handlingar, arkivvård, ta emot och sortera in leveranser från institutioner och svara på frågor om arkivmaterial. Du kan även komma att tillsammans med kollegor på avdelningen vara delaktig i vissa typer av projekt och där säkerställa att arkivkrav beaktas vid implementering och avveckling av verksamhets/IT-system och stötta med bemanning i vår centrala registratur.
Alla i funktionen arkiv och registratur tar gemensamt ansvar för lärosätets arkiv- och dokumenthanteringsfrågor och gruppen hjälps naturligt åt vid behov och arbetstoppar.
I tjänsten ingår flertalet såväl interna som externa kontakter till vilka du har ett professionellt och serviceinriktat förhållningssätt.
Anställningsform
Tjänsten är ett vikariat på heltid under cirka 1 år, dock längst till och med 2024-12-31. Önskat startdatum 8 januari 2024.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom arkivvetenskap alternativt annan utbildning eller yrkeserfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Vi ser gärna också att du har erfarenhet av diarieföring inom offentlig sektor och erfarenhet inom arkivområdet.
Det är meriterande om du har arbetat som arkivarie samt om du har deltagit i digitalt utvecklingsarbete.
Som person är du utåtriktad, pedagogisk och kan bemöta människor i olika roller i det dagliga arbetet. Du har även god förmåga att prioritera mellan såväl olika arbetsuppgifter som behov och krav. Att samarbeta, ge god service och bidra till ett gott arbetsklimat är självklart för dig. Du är prestigelös och kan hugga i där det behövs. För oss är det viktigt att du har ett helhetsperspektiv och tänker strategiskt för att kunna se de långsiktiga konsekvenserna av beslut. Har du dessutom en förmåga att kombinera detta med en pedagogisk förmåga samt förståelse för olika verksamheters behov så kommer du trivas hos oss.
Vi sätter stort värde på dina personliga egenskaper.
Att arbeta på Chalmers
Chalmers värdeord: öppenhet, respekt, delaktighet, mångfald och kvalitet, genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid.
Våra förmåner för anställda omfattar bland annat:
⦁ Flexibilitet att arbeta på distans.
⦁ Semester upp till sju veckor per år.
⦁ Kollektivavtal med föräldralön, sjukpenningtillägg, läkemedelskostnader, löneväxling, pension, inarbetade dagar samt flextid.
⦁ Friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimma varje vecka under betald arbetstid.
Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.
Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med namn och referensnummer. Dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:
CV
Personligt brev
• 1-2 sidor
Övrigt (valfritt)
• Eventuella intyg, betyg etc. Referenser lämnas vid en eventuell intervju.
Sista ansökningsdag: 22 oktober 2023.
Vid frågor, vänligen kontakta
Enhetschef, Anna Lundgren, Lednings- och högskolegemensamt stöd
Email: anna.lundgren@chalmers.se
Telefon: 031-772 4330
Avdelningschef, Malin Blomqvist, Lednings- och högskolegemensamt stöd
Email: malin-blomqvist@chalmers.se
Telefon: 031-772 2598
*** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***
Chalmers vision är att aktivt medverka till en hållbar framtid. Vår forskning och utbildning inom teknik, naturvetenskap, arkitektur och sjöfart bedrivs i nära kontakt med omvärlden. Strategin för att nå vetenskaplig excellens förverkligas inom sex styrkeområden; Energi, Hälsa och teknik, Informations- och kommunikationsteknik, Materialvetenskap, Produktion och Transport. De grundläggande vetenskaperna utgör basen och hållbarhet, innovation och entreprenörskap är viktiga drivkrafter. Chalmers har omkring 11 000 studenter och 3000 anställda. Utveckling och förnyelse har präglat Chalmers ända sen starten 1829, helt enligt grundaren William Chalmers motto: Avancez!