Arkivarie inom digitalisering

Arkivarie inom digitalisering

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av digital informationshantering och arkiv inom offentlig förvaltning? Vill du bidra och ta fram strukturer och rutiner kring informationsförvaltning inom en myndighet som arbetar helt digitalt? Då kanske du är den arkivarie vi söker!

Om jobbet
Vi söker en arkivarie till leveransområde styrning och stöd, läs mer om leveransområdet och DIGG här. Du kommer att arbeta inom leveransteamet juridik- och informationssäkerhet där jurister och specialister inom informationssäkerhet arbetar samt frågor kring hantering av allmänna handlingar hanteras.

Som arkivarie hos oss kommer du att arbeta tillsammans med andra och bygga upp digital informationshantering och arkiv inom myndigheten. I arbetet ingår bland annat att förvalta styr- och stöddokument så som arkivbeskrivning och dokumenthanteringsplaner, genomföra bevarande- och gallringsutredningar samt arkivering av framförallt elektroniska handlingar. Du kommer också att delta i utvecklingsarbeten som bedrivs internt och i samverkan med andra myndigheter där du som sakkunnig stödjer verksamheten i frågor om digital informationsförvaltning.

Om dig
För att lyckas i rollen ser vi att du är ansvarstagande och arbetar mot uppsatta mål. I ditt arbetssätt är du självgående och bekväm med att strukturera och driva dina processer framåt. Du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar samt ger och tar feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar ansvar för att förstå och agera i enlighet med DIGG:s roll och uppdrag på en övergripande nivå, vidare har du har lätt för att sätta dig in i och växla mellan olika perspektiv och ser till hela verksamhetens bästa i beslut och handling.

Du har minst 3 års erfarenhet av digital informationshantering och arkivarbete inom offentlig förvaltning. Du har goda kunskaper inom informationsförvaltning vad gäller värdera och gallra, dokumentera och redovisa samt bevara. Vidare har du god kunskap inom arkivlagstiftning och regler kring hantering av allmänna handlingar. 

För den här rollen behöver du ha läst 60hp arkivkunskap men det är meriterande om du har utbildning inom digitala arkiv och informationshantering. Har du erfarenhet av myndighetsövergripande utvecklingsarbete inom informationshantering och informationsförvaltning är det meriterande. Det är även meriterande om du har kunskaper inom vidareutnyttjande av information och öppna data. 

Om DIGG och vad vi erbjuder
DIGG är liten myndighet med ett stort uppdrag. Vi formar fortfarande vår verksamhet, vår kultur och våra arbetssätt. Vi sitter i moderna aktivitetsbaserade lokaler i centrala Sundsvall och erbjuder nu dig möjligheten att få vara med att utveckla vår verksamhet och skapa nytta med oss på DIGG!

Vi erbjuder en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Placeringsort är Sundsvall eller Stockholm.
Resor förekommer och kan variera över tid
Säkerhet har hög prioritet för oss på DIGG. Vi genomför därför en säkerhetsprövning innan beslut om anställning. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande med vårt urval och med cv-lös rekrytering. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 10 februari.

Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta leveransledare Linn Kempe på tel 010 484 73 13. Facklig kontaktperson Åsa Fridholm, ST. Hon nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024