Arkivarie med ansvar för GDPR samordning

Arbetsbeskrivning

I Gnesta kommun är vi 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Du är varmt välkommen att bli en av oss.

Tjänsten är placerad på kommunstyrelseförvaltningen som har uppdraget att leda och samordna kommunens verksamheter. Här finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT och nämndadministration. Vi samordnar också arbetet inom kultur, fritid, näringsliv och turism. Förvaltningen arbetar på uppdrag av kommunstyrelsen.

Är du en arkivarie som letar nya utmaningar? Vill du vara med och utveckla Gnesta kommuns arbete med informationshantering och GDPR? Då är detta tjänsten för dig!

Tjänsten är placerad på kommunstyrelseförvaltningens kanslienhet. Kanslienheten ansvarar för att samordna, stödja och handha uppgifter inom kris- och säkerhetsarbete, arkiv och registratur, nämndadministration, lokalplanering och utredning.

Kommunhuset, där kommunstyrelseförvaltningens stabsenheter har sina arbetsplatser, ligger centralt i Gnesta nära tåg- och busstation.


ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie kommer du att ansvara för att utveckla och driva centrala processer inom informationshantering, framtida digitalt bevarande och GDPR.
Exempel på arbetsuppgifter som ligger inom ram för rollen:
• Leda och samordna pågående utvecklingsarbeten inom arkiv, GDPR och informationshantering.
• Leda och samordna kommunens arbete med införande av processorienterad informationsklassificeringsstruktur.
• Arbete med förvaltning och utveckling av befintligt ärendehanteringssystem.
• Framtagning/uppdatering av styrande dokument, så som arkivreglemente och bevarande- och gallringsplaner.
• I rollen ingår även att stödja övriga förvaltningar inom detta område.
• Utbildning och utredningar av regelverkstillämpning.
• Utveckla, leda och samordna kommunens arbete med GDPR samt genomföra kompetenshöjande insatser för medarbetare och chefer i Gnesta kommun.
• Förbereda och leda arbetet med långsiktigt bevarande av digitala handlingar.

I rollen ingår att vara ett stöd inför leverans av arkivmaterial, ordna och förteckna samt besvara förfrågningar från invånare och medarbetare.


KVALIFIKATIONER
• Akademisk examen, varav minst 60 högskolepoäng inom arkivvetenskap eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Arbetat som arkivarie eller motsvarande inom arkivområdet
• Goda kunskaper om informationsförvaltning
• Väl utvecklad kommunikativ förmåga
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift

För att lyckas i rollen tror vi att du är analytiskt lagd och gillar att driva utvecklingsarbete, både av strategisk och operativ karaktär. I rollen som arkivarie och GDPR samordnare är det viktigt att du besitter en pedagogisk- och social förmåga, då mycket av arbetet sker i samverkan tillsammans med externa representanter, kollegor och chefer inom olika delar av organisationen.
Du har god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift samt kan anpassa kommunikationen utifrån målgrupp och syfte.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbete i en politiskt styrd verksamhet.

För att kunna ta dig runt i kommunen behöver du ha körkort.

ÖVRIGT
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. För denna säkerhetsklassificering krävs svenskt medborgarskap.

I rollen ingår att vara en del i kommunens stabsorganisation i händelse av kris.

Som medarbetare i Gnesta kommun ska du känna dig trygg och kunna ha en god balans mellan fritid, familjeliv och jobb. Du har flera fina anställningsförmåner, till exempel friskvårdsbidrag, utökad föräldraledighet och ett bra försäkringsskydd. Läs mer om kommunens anställningsförmåner på gnesta.se/anstallningsformaner.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, och välkomnar därför sökande med olika erfarenheter och bakgrund.

Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Gnesta kommun, Kanslienheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 juli 2023
  • Ansök senast: 30 september 2023

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024