OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med i den fortsatta utvecklingen av Regeringskansliets digitala informationshantering? Vill du arbeta med att förvalta, vårda och tillgängliggöra vårt digitala arkivbestånd? Är du drivande och har erfarenhet av att arbeta i projekt? Är du utbildad arkivarie och har flerårig arbetslivserfarenhet inom arkiv? Då kan det här vara jobbet för dig!
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sektionen för arkiv- och registratur består av ca 60 medarbetare och ansvarar för Regeringskansliets arkiv- och registratorsverksamhet inom samtliga departement. Sektionen ger även råd, stöd och utbildning, samt ansvarar för tillsyn av utlandsmyndigheternas arkiv- och diarieföring. Sektionen ansvarar också för den verksamhetsnära systemförvaltningen av bland annat Regeringskansliets diarieföringssystem. På sektionen pågår flera projekt och uppdrag, bland annat införande av e-arkiv.
I denna arkivarieroll kommer du att ha fokus på e-arkiv. Tillsammans med dina närmsta kollegor samordnar du uppbyggnaden och fortsatt förvaltning av Regeringskansliets e-arkiv, inklusive kartläggning och implementering av nya kopplade arbetssätt. Du stödjer och arbetar med frågor som rör elektronisk långtidsarkivering inom hela myndigheten, inklusive stöd till utlandsmyndigheterna. Ditt fokus, tillsammans med dina kollegor, kommer att ligga på utformandet av en digital arkivorganisation med rättssäker och ändamålsenlig informationshantering.
Initialt kommer du att, tillsammans med övriga projektmedlemmar, samordna införandet av e-arkiv samt driva och delta i utformning och etablering av framtida förvaltning, vilken du framgent är en del av. Du kommer att ha en projektledande roll vid genomförande av leveranser till e-arkivet, då du bland annat arbetar med långsiktig och strategisk leveransplanering, samt skapar leveransspecifikationer. Du vägleder, stödjer och utbildar verksamheterna inom ditt sakområde, genomför gallringsutredningar och arbetar med regelverk, vägledningar och instruktioner för elektronisk arkivering.
Andra förekommande uppgifter inom sakområdet ingår i rollen, så som att hålla utbildningar, tjänstgöra i arkivfunktionens supportverksamhet samt bemanna vår forskarsal vid behov. Resor förekommer i arbetet.
Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap och flera års erfarenhet som arkivarie inom offentlig sektor. Det är ett krav att du har arbetat med e-arkiv i minst ett år, samt har erfarenhet av att hålla utbildningar inom sakområdet. Du har kunskap kring gällande lagstiftning inom offentlig verksamhet och därmed de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet, såsom offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen, arkivlagen och GDPR.
Erfarenhet av e-leveranser från Public 360 är meriterande liksom kunskap om Regeringskansliets verksamhet samt utrikesförvaltningens arkivbildningar. Det är även meriterande om du har kunskap om systemförvaltning, samt projektledning.
Dina egenskaper
Som person är du kvalitetsmedveten, drivande och har god förmåga att hålla helhetsperspektiv. Du har lätt för att samarbeta, både med personer inom funktionen och med angränsande verksamhetsområden, likväl är du van vid att arbeta självständigt och är därför självgående. Det är en förutsättning att du kommunicerar på ett tydligt och konstruktivt sätt, både muntligt och skriftligt.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning. Regeringskansliet tillämpar sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utlänsk bakgrund
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Jenny Savonen på 08-405 88 17. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Lisa Karlström på 08-405 87 67. Fackliga kontakter är Johan Strokirk för Saco, Karina Åbom- Engberg för ST och Lars Vestberg för SEKO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 9 februari 2023
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35