Arkivarie med förändringsfokus

Arkivarie med förändringsfokus

Arbetsbeskrivning

Göteborg är mitt uppe i ett stort stadsutvecklingssprång. Vår stad växer varje år och har ambitioner att fortsätta växa som regionens kärna. Trafikkontoret har en central roll i utvecklingen av staden, men också att förvalta den befintliga staden. Idag är vi ca 470 medarbetare som planerar, bygger, förvaltar och utvecklar stadens infrastruktur, gator och offentliga rum till största möjliga nytta för stadens boende, besökare och verksamma. I vårt uppdrag finns också att boka och administrera färdtjänstresor och andra serviceresor. Tillsammans med övriga förvaltningar och bolag i Göteborgs stad arbetar vi för att Göteborg ska fortsätta växa och utvecklas till en stad för alla.

ARBETSUPPGIFTER
Är du en positiv och engagerad arkivarie, med utbildning i arkivvetenskap och något års erfarenhet av yrket? Då kan det vara dig vi söker!

Vi på trafikkontoret letar efter dig som tycker det är roligt att ta dig an den moderna arkivariens utmaningar. Vill du vara med och driva på när arbetssätt förändras, digitaliseringen går allt djupare och samarbeten mellan professioner utökas? Vi kan lova dig det och lite till.

Trafikkontorets två arkivarietjänster har lite olika inriktning och till den nu aktuella tjänsten söker vi en medarbetare som kommer att ha huvudansvar för dokumenthanteringsplan, gallring/bevarande av information, arkivförteckning samt avveckling av gamla IT-system. Du kommer att arbeta mycket självständigt och planera ditt eget arbete, men det finns bollplank och stöttning i form av många nära kollegor, såväl inom enheten som i resten av verksamheten. Tillsammans med dina kollegor kommer du även att arbeta med stöd och utbildning till förvaltningen i informationshanteringsfrågor, offentlig lagstiftning och utlämning av handlingar, digitalisering av arbetsprocesser med mera. I rollen ligger även att bevaka de kommungemensamma arkivfrågorna, delta i lämpliga nätverk, vara delaktig och/eller drivande i arbete med framtagande av styrande dokument, instruktioner och rutiner. Du kommer att lämna ut allmänna handlingar i viss utsträckning och vara ett stöd för kontorets övriga medarbetare vid utlämningsärenden.

Tjänsten är placerad på enhet nämnd- och ärendehantering, avdelning verksamhetsstyrning. Här jobbar 13 personer med olika yrken, nämndsekreterare, registratorer, vaktmästare, lokalsamordnare och givetvis arkivarier.

KVALIFIKATIONER
För denna tjänst ser vi att du både har en akademisk examen där arkivvetenskap ingår samt några års erfarenhet av både analogt och digitaliserat arkivarbete alternativt att du har arbetat inom verksamhetsområdet i många år men med en annan högskoleutbildning i grunden. Vi ser gärna att du även har studier och/eller erfarenhet av arbete inom systemvetenskap, IT, juridik eller offentlig förvaltning. Vi vill att du har arbetat med processkartläggning och processbaserad informationsredovisning samt har erfarenhet av projektarbete/projektledning.

Som person är du en positiv kraft som är service-/samarbetsinriktad och drivande. Dina service- och samarbetskunskaper använder du i dina många och verksamhetsnära kontakter och din drivkraft använder du för att hitta dina egna arbetsuppgifter samt för att skapa förståelse för ditt komplexa arbetsområde. Dina avvägningar görs utifrån ett helhetsperspektiv för att hitta de bästa lösningarna och för att nå framgång behöver du ha ett diplomatiskt anlag, vara en god kommunikatör samt vara strukturerad.

Omvärldsbevakning och nätverkande är en naturlig del i ditt arbetssätt liksom att hålla god ordning och reda samt att arbeta för en ökad transparens i verksamheten. För att lyckas i uppdraget söker vi därför dig med personlig mognad som har förmåga att engagera andra.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vår arbetsplats är belägen i centrala Göteborg och vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv.

Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Om rekryteringsprocessen:
För din kännedom arbetar vi med kompetensbaserade rekryteringsprocesser, en metod som innebär att vi fokuserar på kompetens för tjänsten samt personliga egenskaper. Ansökningarna hanterar vi löpande och intervjuerna beräknas vara vecka 39-40. För en del av våra rekryteringar tillämpar vi testning som en del av vårt urvalsarbete. Mer information gällande testning får du om du går vidare i processen.

Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/trafikkontoret-goteborgs-stad/

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs Stad , Trafikkontoret
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 augusti 2021
  • Ansök senast: 19 september 2021

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024