Arkivarie med hög IT-kompetens till Kammarkollegiet

Arkivarie med hög IT-kompetens till Kammarkollegiet

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av digitaliseringsarbete och vill vara med och utveckla vår digitala resa? Då har vi jobbet för dig! Vi söker nu en engagerad och utvecklingsorienterad arkivarie. Du kommer att vara en del i myndighetens funktion som arbetar för en rättssäker och ändamålsenlig informationshantering.

Rättsavdelningen Staben har ansvar för kollegiets arkiv och registratur och består i dagsläget av en arkivarie, fyra registratorer, en verksjurist och t f enhetschef.

Arbetsbeskrivning
Du kommer att ha en viktig roll i myndighetens digitaliseringsresa. Inom våra verksamheter och nya uppdrag pågår en stor effektivisering som innebär komplexa frågor inom informationshanteringen. För att ta hand om den digitala informationen ska du leda utvecklingsprocessen mot långsiktigt bevarande. Det pågår många projekt inom myndigheten som du kommer att delta i. Du kommer även att leda egna projekt.

Du kommer bistå som sakkunnig inom informationshantering och bevaka utveckling inom området. Du kommer att arbeta med regelverk, vägledningar och instruktioner.

Förutom att arbeta med Kammarkollegiets digitala information kommer du även vara ett stöd i informationshanteringen på myndigheten, lämna ut allmänna handlingar både analogt och digitalt, göra sekretessprövningar, ordna och förteckna arkiv, gallringsutredningar och genomföra gallring med mera.

Du kommer att arbeta både självständigt och i nära samarbete med arkivarien och registratorerna men också med kollegiets övriga medarbetare. Du kommer bland annat att arbeta för att:


• säkerställa att kollegiet följer arkivlagen och andra bestämmelser om bevarande
• effektivisera arbetssätt genom digital informationshantering och aktivt bidra till denna utveckling
• säkerställa den digitala informationshanteringen och bland annat utreda och vara drivande i utvecklingen av digitalt bevarande.

Du arbetar för att det ska vara lätt att göra rätt för de olika verksamheterna som du även utbildar och löpande ger stöd och råd till i arkivfrågor. Vid behov kan du också komma att avlasta registraturen.

Är du vår nya kollega?

Vi söker dig som har:

-Akademisk utbildning 180/120hp med minst 60/40 hp arkivvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten

-Minst tre års erfarenhet som arkivarie inom offentlig sektor

-Erfarenhet av och goda kunskaper i digital informationshantering

-Mycket goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

-Arbetat med implementering av system inom informationshanteringsområdet

-Utbildning i systemvetenskap

-Erfarenhet av dataskyddslagstiftningen (GDPR-frågor)

Personliga egenskaper
Du är ansvarstagande, och resultatinriktad och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Att gå i mål med olika uppgifter är en självklarhet. Du har god analytisk förmåga och kan hantera komplexa frågeställningar samtidigt som du visar prov på helhetssyn i ditt arbete. Du har en pedagogisk förmåga och intresse av att lära ut.

Du är självgående men eftersom rollen innebär många kontaktytor är det viktigt att du är prestigelös, social, samarbetsvillig och utåtriktad samt har förmåga att bygga relationer och samverka med andra men heller inte är rädd för att ställa krav.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer information
Tillträde snarast. Anställningen är tillsvidare och inleds med en 6 månaders provanställning.
Placeringen är på Kammarkollegiets kontor på Slottsbacken, 6 i Gamla stan i Stockholm.

Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 27 augusti 2023.

Kontaktpersoner
Camilla Karlström, arkivarie, telefon 08-700 09 19
Liselott Tingstål, t f enhetschef, telefon 08-700 07 17
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08-700 08 48
Lisa Ericson ST, telefon 08-700 06 40

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 augusti 2023
  • Ansök senast: 27 augusti 2023

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024