OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta i Hörby kommun
Hörby kommun har en gemensam förvaltning och flera nämnder. Avdelning styrning och ledning ansvarar för styrning, ledning och samordning inom den kommunala förvaltningen inom områdena HR, ekonomi, digitalisering, näringsliv, kommunikation och säkerhet. Tjänsten som arkivarie är placerad på kanslienheten som ansvarar för nämndsadministration, arkiv, registratur och ärendeberedning för kommunstyrelsen och fullmäktige.
Vi söker nu en arkivarie som genom både ett strategiskt och operativt angreppssätt kan bidra till kommunens omställning till digital informationsförvaltning.
ARBETSUPPGIFTER
I detta uppdrag kommer du arbeta med flera viktiga processer i kommunens omställning till digital informationsförvaltning inom områdena ärendehantering, e-arkiv, tillsyn och stöd samt verksamhetsutveckling.
I rollen ingår traditionellt arkivariearbete genom att du är en stödfunktion till våra verksamheter i frågor som rör arkiv och dokumenthantering. Du ger råd avseende gallring av allmänna handlingar och stöd vid revidering och implementering av styrdokument. Du genomför utbildningar av medarbetare i arkiv- och informationshanteringsfrågor samt vägleder och samarbetar med arkivsamordnare i verksamheterna. Du ansvarar för utlämning av allmänna handlingar från slutarkiv.
Hörby kommun samverkar även med andra kommuner inom SkånEarkiv en gemensam lösning för digitalt långtidsbevarande. Idag ingår 16 kommuner i SkånEarkiv. Lunds kommun ansvarar för drift och förvaltning av den tekniska lösningen och du kommer att vara kontaktperson mot den förvaltningsorganisation som finns i Lund. Du deltar vid arkivering av digital information från kommunens verksamhetssystem genom att stödja verksamheter i att utreda och definiera arkivuttag. I arbetet ingår även att sprida kunskap om digital arkivering och fånga upp behov inom kommunen. Du har gott stöd från förvaltningsorganisationen och ingår även i ett nätverk med arkivarier i våra samverkanskommuner.
Du kommer också att vara en del av vår interna testorganisation i vår implementering av nytt ärendehanteringssystem.
KVALIFIKATIONER
• Högskoleutbildning såsom arkivvetenskap, informationsvetenskap eller annan
utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig
• Erfarenhet av arbete inom arkiv- och informationshantering inom offentlig
förvaltning.
• Goda kunskaper om kommunala beslutsprocesser och gällande lagstiftning t ex
arkivlagen, tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen samt
lagstiftning inom informationssäkerhetsområdet
• Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
Som person är du ansvarsfull, noggrann och serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt och tar eget ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar samtidigt till det gemensamma utvecklingsarbetet. Du behöver ha mycket god samarbetsförmåga och trivas i servicerollen. Du är kvalitetsmedveten och delar aktivt med dig av idéer och ny kunskap. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av arbete med e-arkiv och leveranser
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hörby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Hörby kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Tack på förhand!
Kontaktpersoner på detta företaget
Räddningschef Lars Nilsson
0413-28216
Stf räddningschef Joakim Ilmrud
0413-28226
BRF Mikael Nyberg
0733-318409
Vision Gert Ehlke
Projektledare Camilla Jönsson
0761.398 764
Fackliga organisationer kan nås via kommunens vä
0415.37 80 00
Rekryteringskonsult Christina Nordberg
070.535 6002
Ordförande Ingela Brickling
070.257 0171