OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en medlems- och arbetsgivarorganisation för Sveriges alla 290 kommuner och 21 regioner. Förbundet verkar för medlemmarnas intressen och erbjuder stöd till verksamhetsutveckling, utbildning, rådgivning och service. SKR stärker medlemmarna i deras uppdrag att utveckla välfärden för alla medborgare. Vi är en mötesplats för kommuner och regioner och tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärd utifrån medborgarnas behov lokalt och regionalt i hela landet. Vi påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på hur vi bäst utvecklar demokrati och välfärd.
Att arbeta på SKR omfattar många spännande frågor och innebär stimulerande kontakter med personer i olika positioner och med olika kompetenser. SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm.
Läs gärna mer på SKR.se
SKR lyder inte under offentlighetsprincipen men har ett demokratiskt uppdrag och vårt arkiv sträcker sig tillbaka till 1908.
Ett intensivt arbete pågår med att se över hur information ska hanteras och med ett tydligt användarperspektiv skapa bra verktyg för det interna arbetet. En organisationsförändring är nyligen genomförd och det strategiska arbetet med informationshantering är nu samlat i sektionen för digitalisering och inköp inom avdelningen för ledningsstöd.
Arbetsuppgifter
Sektionen för digitalisering och inköp ansvarar för införandet av ett systematiskt arbete med informationssäkerhet och dataskydd. I rollen som arkivarie kommer du att arbeta nära CISO och DSO med att stötta organisationens medarbetare och chefer i sin informationshantering. Det handlar om att ta fram och förvalta informationsmodeller, informationshanteringsplan och strategier för digitalt långtidsbevarande. Du ansvarar för att värdera och bedöma vilken information som sparas för framtiden, hur den sparas och upprätta planer för hantering och vårdande av dokument. SKR har under 2020 upphandlat och påbörjat införandet av ett e-arkiv och en av dina viktigaste uppgifter kommer vara att leda arbetet med övergången från fysisk till digital arkivering.
Inom SKR arbetar en mängd olika kompetenser. De medarbetare som skapar dokument i SKR:s verksamheter, och därmed arbetar med informationsförvaltningens alla utmaningar, har vitt skilda kompetenser och uppdrag men ett gemensamt mål; att utveckla vår demokrati och välfärd. I rollen ingår därför en hög grad av samverkan med andra yrkesgrupper.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Ansvara för det löpande arkivarbetet och utveckla användningen av arkiven så att de blir tillgängliga för verksamheten, forskning och utbildning.Kravställning rörande arkiv vid nyutveckling, förändring och avveckling av IT-system.Leda framtagning, utveckling och anpassning av XML-scheman.Framtagning och förvaltning av styr- och stöddokument rörande informationshantering och arkiv.Leda leveransprojekt till SKR:s e-arkiv, bland annat rådgivning till verksamheten såsom formatkonvertering och validering av informationsuttag.Genomföra bevarande- och gallringsutredningar av IT-system.Ge råd och stöd samt utbilda kollegor i arkiv- och informationsredovisningsfrågor.Se till att arkiven förvaltas på bästa sätt.Uppföljning av informationshanteringsplan i tätt samarbete med SKR:s huvudregistrator.
Kvalifikationer
Du har en utbildning i arkiv- och informationsvetenskap. Det är önskvärt med utbildning inom systemvetenskap eller att du på annat sätt förvärvat kunskap om grunderna för utveckling, förvaltning och kravställning av system. Du har kompetens för att ta organisationen framåt i e-arkivfrågan och i nära samarbete med andra hitta strategier för hur digitalt sparad information ska vara tillgänglig över teknikskiften mm. Du har minst två års erfarenhet av arbete med arkivering och registrering samt kunskap om processkartläggning och processbaserad informationsredovisning. Du har mycket god kunskap om e-arkiv liksom dokument- och ärendehanteringssystem samt om GDPR och andra relevanta författningar.
Vi söker någon med god förmåga att samverka med andra, du behöver kunna sätta dig in i och förstå andras perspektiv och behov samt ha förmåga att översätta det till stödstrukturer för en säker och effektiv dokumenthantering. Det är meriterande om du tidigare arbetat i projektform.
Vi söker dig med stort eget driv som brinner för digitala lösningar.
Vårt erbjudande
Vi är en organisation i förändring och i behov av digital transformering inom arkivering. Vi erbjuder ett spännande förändringsarbete som ger många möjligheter att utvecklas tillsammans med de närmaste kollegorna och den övriga organisationen. Som medarbetare på SKR får du jobba i en kompetensdriven organisation som är med och formar idéer för välfärd och utveckling.
Välkommen till ett team där du får möjlighet att påverka morgondagens samhälle!
Ansökan
Låter detta intressant och utmanande? Skicka in din ansökan i form av CV och ett personligt brev genom att klicka på "Ansök här".
Intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Sista ansökningsdag är den 11e februari 2021.
I denna rekrytering samarbetar SKR med HRM Affärsutveckling AB. För ytterligare information om tjänsten är du välkommen att kontakta HRM:s ansvariga rekryteringskonsulter Albert Lundgren på e-post albert.lundgren@hrmab.se, telefon +46 70 236 36 99 samt Jeanette Reuterskiöld på e-post jeanette.reuterskiold@hrmab.se.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annika Wärnsäter
0702353699
Ulrica Pantzar
0735204674
Emily Häller
0727255673
Annika Wärnsäter
0702353699
Per Tjernberg
0735338267
Jane Mottet Age
0702363699
Angela Rossi
0739504819
Ulrica Pantzar
0735204674
Annika Wärnsäter
Ulrica Pantzar