OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Med anledning av vår pågående digitalisering behöver vi förstärka vår arkiv-kompetens och söker därför en arkivarie till Kammarkollegiet. Tjänsten är placerad på Rättsavdelningen Staben. Staben har i dag sju medarbetare; en verksjurist, fyra registratorer, en huvudregistrator samt en arkivarie. Staben leds av en enhetschef som även är verksjurist.
Staben har ansvar för kollegiets registratur och arkiv samt tillhandahåller intern juridisk rådgivning. Staben ansvarar även för myndighetens arbetsordning och andra styrande dokument samt dataskyddsfrågor. Vi sitter i trevliga nyrenoverade lokaler centralt på Slottsbacken i Gamla stan.
Arbetsbeskrivning
Du kommer arbeta självständigt men i nära samarbete med kollegiets andra arkivarie och registratorer men också med andra kollegor, såväl i Staben som övriga kollegiet. Det innebär att du behöver vara självgående men också har en förmåga att bygga relationer men heller inte är rädd för att ställa krav.
Tillsammans med kollegiets andra arkivarie får du en viktig roll i arbetet med att säkerställa att hela kollegiet följer arkivlagen och andra bestämmelser om bevarande. I arbetsuppgifterna ingår traditionella arkivarieuppgifter som att vårda det fysiska arkivet, göra gallringsutredningar, ta fram bevarandeplaner och bistå vid utlämnande av allmänna handlingar. Men, även om Kammarkollegiet är en anrik myndighet som inrättades redan 1539, strävar vi efter ett effektivt modernt arbetssätt genom digital informationshantering. Vi behöver därför prioritera arbetet med att digitalisera dokument- och ärendehanteringen vilket innebär att arkivariernas arbete till stor del kommer att handla om att aktivt bidra till denna utveckling. Du har i detta en viktig roll att säkerställa den digitala informations-hanteringen och bland annat utreda och vara drivande i utvecklingen av digitalt långtidsbevarande. I rollen kan även visst ansvar för GDPR komma att ingå.
Du arbetar för att det ska vara lätt att göra rätt för dina kollegor som du även utbildar och löpande ger stöd och råd till i arkivfrågor. Vid behov kan du också komma att avlasta registraturen.
Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som har:
• akademisk utbildning 180/120hp med minst 60/40 hp arkivvetenskap, eller annan utbildning vi finner relevant för tjänsten.
• minst fem års arbetslivserfarenhet i en roll som arkivarie inom offentlig sektor.
• erfarenhet av och goda kunskaper i digital informationshantering.
• mycket goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• arbetat med implementering av system såsom e-arkiv eller dokument-och ärendehanteringssystem.
• kunskaper om standarder och andra inom akrivområdet styrande specifikationer, t.ex. FGS.
• kunskaper i och erfarenhet av dataskyddslagstiftningen (GDPR).
• utbildning i systemvetenskap.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är resultatinriktad, har god analytisk förmåga och kan hantera komplexa frågeställningar samtidigt som du visar prov på helhetssyn i ditt arbete. Du behöver även vara pedagogisk och ha ett intresse av att lära ut.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Mer information
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Stockholm.
Tillträde snarast (enligt överenskommelse).
Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev via https://www.kammarkollegiet.se/jobba-har/lediga-jobb, senast den 5 februari 2023.
Kontaktpersoner
Camilla Karlström, arkivarie, telefon 08-700 0919
Tomas Gustavsson, enhetschef, telefon 08-700 07 24
Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Lisa Ericson, ST, telefon 08-700 06 40
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26