Arbetsbeskrivning
Ref: 20242599
Tycker du att det är viktigt med informationshantering? Har du erfarenhet av att underhålla och hantera arkiv, både fysiskt och digitalt? Vill du dessutom arbeta med ett extrauppdrag nära våra beslutsfattande politiker? Då har vi jobbet för dig!
Just nu söker fritidsförvaltningen efter en arkivarie som även kommer att arbeta som nämndssekreterare. Tjänsten är nyinrättad, du kommer därför ha stora möjligheter att påverka tjänstens utformning
Arbetsuppgifter
Som arkivarie hos oss är det din uppgift att ansvara för att förvaltningens upprättade och inkomna handlingar hanteras och registreras på ett korrekt sätt. Detta innebär bland annat att ordna och förteckna arkiv, gallra handlingar som inte ska bevaras samt agera konsultativt stöd till förvaltningens verksamheter vid frågor som rör arkivering och informationshantering.
Tjänsten är både operativ och strategiskt, förutom det löpande arbetet som arkivarie kommer du också vara med och upprätta styrdokument gällande förvaltningens informationshantering. Vid behov kommer du även genomföra utbildningsinsatser till förvaltningens medarbetare i arkivering.
Förutom att arbeta med arkivering kommer du också vara förvaltningens nämndsekreterare. Det kommer vara din uppgift, tillsammans med vår förvaltningschef, att ha kontakt med förtroendevalda politiker, sköta administrationen kring nämndssammanträden och skriva nämndsprotokoll. Har du ingen tidigare erfarenhet av att arbeta som nämndssekreterare erbjuder vi dig utbildning i detta.
Du kommer att arbeta kontorstider med möjlighet att arbeta hemifrån en del av arbetstiden när verksamheten tillåter det. Vi tillämpar också flex.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten behöver du:
· Ha en kandidatexamen i arkiv och informationsvetenskap, alternativt annan högskoleexamen som kan ses som relevant där 60 högskolepoäng arkiv-och informationsvetenskap ingått
· Arbetslivserfarenhet av att ha arbetat med arkivering och informationshantering i offentlig sektor
· Goda kunskaper i det svenska språket, i både tal och skrift
Det är meriterande om du har:
· Flerårig arbetslivserfarenhet av att ha arbetat med arkivering och informationshantering
· Arbetat som nämndssekreterare i offentlig verksamhet
· Erfarenhet av att genomföra utbildningsinsatser i arkivering och informationshantering
· Erfarenhet av att arbeta strategiskt med informationshantering
Som person tror vi att du gillar struktur, du är därför bra på att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Då du kommer att vara förvaltningens enda arkivarie behöver du trivas med att arbeta självständigt och lösa arbetsuppgifter på egen hand.
Din samarbetsförmåga är också god, du har en förmåga att lyssna, kommunicera och lösa arbetsuppgifter med andra kollegor på ett konstruktivt sätt. Att kunna arbeta med arbetsuppgifter strategiskt och i ett längre perspektiv är också en förmåga som vi vill att du besitter. Till sist vill vi också att du alltid strävar efter att hålla en hög kvalité på det som du producerar.
Vi erbjuder dig en tjänst som kombinerar två viktiga roller på förvaltningen, arkivering/informationshantering och nämndsadministration, där du kommer ha stora möjligheter att påverka hur du ska genomföra dina arbetsuppgifter.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om arbetsplatsen
Utredning och analysenheten, där tjänsten finns, är en del av förvaltningens Ekonomi och analysavdelning. Ekonomi och analysavdelningen fungerar som ett operativt och strategiskt stöd till förvaltningen i frågor som rör planering, mål, uppföljning, prognoser, utredningar, omvärldsanalys och övriga analyser. På avdelningen arbetar för närvarande elva personer inom olika kompetensområden såsom ekonomi, utredning, statistik, nämndsadministration, miljösamordning, internkontroll, målstyrning, verksamhetsutveckling och förvaltningsjuridik.
Tycker du att det är viktigt med en meningsfull fritid? Vill du jobba med något som gör skillnad? I så fall välkommen att söka jobb hos oss på Fritidsförvaltningen. Vår verksamhet omfattar stadens fritidsgårdar, drift av idrotts- och fritidsanläggningar, genomförande av små och stora evenemang och inte minst stöd och service till stadens föreningsliv. På fritidsförvaltningen jobbar vi alla tillsammans för att göra skillnad för Malmöborna och vår yttersta ambition är att alla Malmöbor ska ha möjlighet till en meningsfull fritid.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98