OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Älvkarleby kommun med närmare 10 000 invånare ligger precis där Dalälven möter havet. Här är det nära; till, från och mellan det mesta. Tre tågstationer och täta bussturer gör det enkelt att komma hit; från Gävle tar det 12 minuter med
Upptåget, från Uppsala knappt en timme. Och till butiker och annan service är det sällan mer än en kvart.
I dag är vi drygt 700 engagerade medarbetare som arbetar för Älvkarleby kommun och Mod, vilja, respekt och helhetssyn är vår värdegrund och ledord i allt vårt arbete. välkommen att bli en av oss!
Vi är en förhållandevis liten kommun med drygt 9000 invånare med en väl fungerande samhällsservice och bra kommunikationer.
Vi erbjuder dig möjligheten att utvecklas tillsammans med ett engagerat gäng med olika kompetenser och erfarenheter. Vi arbetar i en offentlig organisation som är viktig i människors vardag och drivs av att vara ett stöd och skapa förutsättningar i en verksamhet som gör skillnad.
ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie arbetar du med att ordna och förteckna arkiv, menpröva och lämna ut allmänna handlingar. Du kommer utföra tillsyn av arkivvården, ge råd och stöd och utbilda förvaltningarna i arkiv- och informationsredovisningsfrågor, medverka i framställning av styrande dokument inom området, samt genomföra bevarande- och gallringsutredningar.
Under de närmsta åren kommer kommunen påbörja arbetet med att övergå till digitalt bevarande av handlingar och anställningen innebär att du är delaktig och drivande i detta arbete. Kontakter och samarbete med alla delar av kommunen är en naturlig och viktig del av arbetet. Utöver sedvanliga arkivarieuppgifter kommer du att arbeta med informationssäkerhet i vid bemärkelse genom en samordnande roll för informationssäkerhetsarbetet inom Älvkarleby kommun.
Arbetsuppgifterna omfattar bland annat att:
• etablera en process för systematiskt informationssäkerhetsarbete/ledningssystem för informationssäkerhet genom att i samverkan med verksamheterna ta fram och utveckla processer, policy, riktlinjer, rutiner och strategi för kommunens informationssäkerhet.
• genomföra riskanalyser och klassning av information
• ge stöd/rådgivning till kommunens verksamheter i arbetet för en god informationssäkerhet
• följa upp efterlevnaden av lagstiftning, riktlinjer och andra styrande dokument
KVALIFIKATIONER
Vi söker en arkivarie med perspektiv både bakåt och framåt, som kan de traditionella arkivarieuppgifterna och som besitter kunskap för att vara med att ta steget mot nya digitala arbetssätt. Vi söker dig som har en akademisk examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande utbildning som kommunen anser vara relevant för tjänsten. Du behöver ha en god kompetens och erfarenhet av regelverk inom offentlighet och sekretess. Du har intresse för informationssäkerhet i ett brett perspektiv och kunskap om relevanta författningar inom informationssäkerhetsområdet samt förmåga att teoretiskt och praktiskt tillämpa regelverk och standarder. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhetsfrågor.
Som person trivs du med att vara del av en arbetsgrupp och har lätt för att kommunicera och samarbeta med andra. Du hanterar flera arbetsuppgifter parallellt och tycker det är stimulerande att arbeta både med rutinärenden och mer komplexa frågor. Arbetsuppgifterna kräver att du är strukturerad, initiativrik samt har en god pedagogisk förmåga att förklara och hjälpa till med praktisk tillämpning av gällande rutiner. Du är lösnings- och utvecklingsorienterad och inte rädd för att även hjälpa till med andra arbetsuppgifter inom avdelningen som är kommunens kansli. Kansliet ansvarar för beredningen av ärenden till kommunfullmäktige, kommunstyrelse, och nämnder. Vidare finns funktioner som dataskyddsombud, utredare, registrator, sekreterare, fika/fixarservice och Medborgarservice inom kansliet.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder motion på arbetstid eller friskvårdsbidrag.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kontakten med dig som söker ber vi att du skickar din ansökan via länken i denna annons och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Administrativ chef Maria Enarsson
026-831 34
Utredare Erik Klippmark
026-831 12
Kommunchef Anna-Karin Jakobsson
026-831 88
Folkhälso- och närvårdskoordinator Josefine Wennelin
026-831 05
Vision Erik Klippmark
026-831 12
Personalchef Brita-Lena Cederqvist
026-831 48
Vision Maria Samuelsson
026-83358
Akademikerförbundet SSR Sofia Hammar
026 - 832 51
Administrativchef Maria Enarsson
026-83134
Vision Erik klippmark
026-83112