OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Krokom är inte bara en vacker glesbygdskommun, det är också en plats där folk verkligen vill leva och bo. Tack vare våra handlingskraftiga och kreativa invånare växer framtidstron och befolkningen ökar, människor både flyttar hit och stannar kvar. Krokom är en barnrik kommun, vilket är ytterligare ett glädjande tecken på tillväxt.
Nu söker vi en Arkivarie till kommunens centralarkiv och Nämndsekreterare till Barn- och Utbildningsnämnden, en kombinationstjänst på heltid med kommunhuset i Krokom som arbetsplats.
Arbetsuppgifter
Som Arkivarie arbetar du med framtiden, samtiden och historien. Rekonstruktion av det förflutna och göra det sökbart är en uppgift men minst lika viktig är dokumentationen av nuet genom dokumenthanteringsplaner, utredningar, granskningar och bedömningar av vilka handlingar som ska bevaras i arkiv och vad som är mindre viktig information och kan gallras bort.
Offentlighetsprincipen och handhavandet av allmänna handlingar är också viktiga delar i arkivariens arbete.
Som sekreterare i Barn- och utbildningsnämnden svarar du, tillsammans med förvaltningschefen och nämndordförande för sammanträdesförberedelser och efterarbete till nämnden och dess arbetsutskott samt i förvaltningens samverkansgrupp. Barn- och utbildningsnämnden ansvarar för kommunens uppgifter inom det offentliga skolväsendet för barn och ungdomar; förskoleklasser, grundskola, särskola, träningsskola, skolbarnsomsorg, elevhälsa, kulturskola, kommunal fritidsgårdsverksamhet, biblioteksverksamhet och studie- och yrkesvägledning
Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant utbildning på högskolenivå eller annan lämplig erfarenhet av kommunal verksamhet. Du har god förståelse av offentlig verksamhet och god kunskap om offentlighet och sekretess.
Du är strukturerad och kvalitetsmedveten och har lätt för att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt. Du har förmåga att se utvecklingsmöjligheter, tänka kreativt och har goda IT-kunskaper och vana av digital ärendehantering.
En god pedagogisk förmåga, samarbetsförmåga, integritet och förmåga att arbeta självständigt är viktiga personliga egenskaper.
Arbetsuppgifterna förutsätter många interna och externa kontakter, vilket innebär stora krav på social kompetens.
Vi lägger stor vikt vid de personliga kompetenserna. Har du erfarenhet av arbete som arkivarie är det mycket meriterande liksom kunskaper om offentlighet och sekretess.
Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdatum är 2016 07 25
Kontaktperson
Birgitta Lundgren
Barn- och utbildningschef
birgitta.lundgren@krokom.se
Sara Anselmby
Kanslichef
sara.anselmby@krokom.se
Fackliga företrädare nås genom kommunens växel
0640 161 00