Arkivarie Rättsavdelning Öst

Arbetsbeskrivning

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium är en enrådighetsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Polismyndigheten består av sju polisregioner, ett antal gemensamma avdelningar och ett kansli. Polisregion Öst består av polisområdena Södermanland, Östergötland och Jönköping.
Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.
Rättsenheten i region Öst består av 3 st. förvaltningsrättsgrupper, 1 st. informationsförvaltningsgrupp och 1 st rättstillämpningsgrupp.

Nu söker vi en arkivhandläggare till informationsförvaltningsgruppen med placering i Linköping.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som arkivarie innebär att ordna och förteckna Polismyndighetens arkiv. Du kommer utföra arbetet självständigt med hjälp av en arbetsledare samt kollegor inom arkivområdet.

Arbetsuppgifterna består av:
-upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning)
-göra gallringsutredningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden
-utbilda och ge råd i arkivfrågor
-in- och utsortering av handlingar förekommmer och på olika orter i regionen
-komplettera dokumenthanteringsplaner
-ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering
-förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
-sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
-arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
-ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet
-vara beredd att vikariera i chefens frånvaro

KVALIFIKATIONER
Utbildningskrav:
Högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap (eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap).

Erfarenhetskrav:
-erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
-god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
-erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
-ev. kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
-ev. erfarenhet av att samordna/arbetsleda arkivpersonal
-ev. erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt


Personliga egenskaper:
Vi söker dig som är analytiskt lagd, är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt, är flexibel till din läggning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.

Körkort med lägst B-behörighet är ett krav.

ÖVRIGT
I anställningen tillämpas flextid, 6 månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022