Arkivarie, ref.nr. 2863

Arkivarie, ref.nr. 2863

Arbetsbeskrivning

Kommunkansliet ingår i kommunstyrelsens förvaltning och samverkar med samtliga förvaltningar. Kommunkansliet ansvarar bland annat för kommunens politiska ärendehantering, centralarkiv och registratur. Just nu befinner vi oss i en förändringsfas där vi tydliggör uppdrag och ansvarsfördelning för att effektivisera och kvalitetssäkra våra processer. Under hösten tillkommer även nya funktioner till kommunkansliet såsom säkerhet och beredskap, folkhälsa, kvalitet, ombudsman och Kontaktcenter.

Tjänsten som arkivarie är placerad på kommunkansliet inom kommunstyrelsens förvaltning. Övriga verksamheter på kommunstyrelsens förvaltning är ekonomi, HR, kommunikation, upphandling och IT.

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill vara med och utveckla informationshanteringen i kommunen. Som arkivarie arbetar du strategiskt, i tät samverkan med registrator och arkivassistent, med informationshantering och arkivering inom hela kommunen. Du kommer att vara en del i utformandet av en modern arkivorganisation med rättssäker och ändamålsenlig informationshantering. Du kommer att ha en drivande och samordnande roll i kommande projekt, såsom införande och uppbyggnad av ett E-arkiv.

Du kommer bland annat att bevaka strategiska dokumenthanteringsfrågor, delta i utvecklingsprojekt som sakkunnig inom området och bevaka utvecklingen i omvärlden. Du kommer att utreda bevarande och gallring av information och arbeta med regelverk för kommunens arkivering och arkivhantering. Du kommer att delta i arbetet med styrande och stödjande dokument och fungera som stöd till kommunens verksamheter via rådgivning och utbildning. Du besvarar även förfrågningar, lämnar ut allmänna handlingar och gör sekretessbedömningar.

Du är med och utvecklar kommunens administrativa rutiner och arbetssätt tillsammans med övriga medarbetare på kommunkansliet. Vi kommer att se över våra rutiner, processer och arbetssätt och utgår ifrån att du som person gillar utvecklingsarbete och är lösningsorienterad. Arbetet är utåtriktat och innebär många kontakter inom hela kommunorganisationen och med kommunens förtroendevalda. 

Kvalifikationer


• Relevant högskoleutbildning med minst 40p/60hp i Arkivvetenskap
• Goda kunskaper i relevant lagstiftning och regelverk
• Kunskap om och vana vid att arbeta i digitala dokument- och ärendehanteringssystem
• Goda kunskaper i det svenska språket och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
• Erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation.

Vi söker dig som är strukturerad, kvalitetsmedveten och kan arbeta självständigt. Du förstår hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation och trivs med att ta eget ansvar. Du kan planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt utifrån verksamhetens behov och förutsättningar. Då rollen innebär många kontakter är det viktigt att du kommunicerar på ett tydligt sätt och har god samarbetsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tillträde
Snarast eller enligt överenskommelse.

Sysselsättningsgrad
Heltid.


Lön
Individuell lönesättning

Sista ansökningsdag
2021-08-01. Rekryteringen sker med löpande urval och kan komma att avslutas i förtid.


Övrigt

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan anställning. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning. Svenskt medborgarskap krävs.

Välkommen med din ansökan!


Håbo kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Håbo kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 juni 2021
  • Ansök senast: 1 augusti 2021

Liknande jobb


Expert inom området arkivering

Expert inom området arkivering

12 november 2024

6 november 2024

Projektledare till KTH - Stockholm

Projektledare till KTH - Stockholm

16 september 2024