Arbetsbeskrivning
Inom socialförvaltningen är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. När du arbetar här kan du vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vi utreder och beslutar om stöd till barn och ungdomar, familjer, äldre, personer med funktionsnedsättning samt människor i behov av stöd i olika livssituationer. Tillsammans arbetar vi för att ge den högsta kvaliteten på den service vi erbjuder. Vi söker nu en engagerad och kunnig arkivarie till vår socialförvaltning! Har du ett intresse för arkiv- och informationshantering och vill vara med på resan mot att införa e-arkiv? Då kan detta vara rollen för dig. Välkommen till Österåkers kommun – Möjligheternas skärgårdskommun!
Österåkers kommun sträcker sig långt från det genomsnittliga och är stolt över att vara en plats där utveckling och engagemang genomsyrar vårt arbete. Vi är en modern arbetsgivare som erbjuder förmåner som till exempel friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Det finns även möjligheter till distansarbete om arbetet tillåter.
Ditt nya jobb
Som arkivarie hos oss är du förvaltningens specialist inom arkiv och informationshantering. Du spelar en nyckelroll i att tillhandahålla vår dokumenthantering är effektiv, laglig och stödjer offentlighetsprincipen. Rollen omfattar även ansvar för administrationen av socialförvaltningens statsbidrag. Dina huvudsakliga ansvarsområden är:
Arkiv- och informationshantering:
• Strukturera, ordna och förteckna socialförvaltningens arkiv.
• Ansvar för nämndernas dokumenthanteringsplaner.
• Genomföra gallringsuppgifter.
• Omvärldsbevaka, utveckla och uppdatera rutiner för informationshantering.
• Genomföra sekretessprövningar och bedöma utlämnande av handlingar.
• Utbilda och informera kollegor vid behov.
Digital utveckling och samverkan:
• Delta i kvalitetsarbete och utveckla digitalt e-arkiv.
• Vid behov ersätta nämndsekreteraren på nämndernas sammanträden.
• Samarbeta med arkivarier, systemförvaltare, dataskyddssamordnare och andra funktioner.
Statsbidragsadministration:
• Hantera ansökningar, utbetalningar och återrapportering av statsbidrag.
• Omvärldsbevaka och ge vägledning och stöd till olika enheter inom socialförvaltningen angående statbidragsfrågor.
• Säkerställa korrekt användning enligt lag och riktlinjer.
• Utveckla rutiner och följa upp effekterna av statsbidragsinsatser.
Din profil
Vi söker dig som har:
• En kandidatexamen i arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.
• Erfarenhet av att arbeta med dokument- och ärendehantering inom offentlig sektor.
• Erfarenhet av arbete med statsbidrag är meriterande
• God förmåga att arbeta både självständigt och i samverkan med andra.
• Noggrannhet, systematik, serviceinriktning och stort ansvarstagande utifrån uppdraget.
• Hög digital mognad och ett professionellt bemötande.
Anställningens omfattning
Heltid
Anställningsform
Tillsvidareanställning/provanställning kan tillämpas
Tillträde
Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag
18 december
Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.
Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker
Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.
Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf Carlqvist, SSR
08-540
Daniela Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17