OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet som arkivarie och har god kunskap i digital informationshantering samt vill vara med och utveckla Energimyndighetens informationshantering och förvalta myndighetens olika arkiv? Då kan du vara den vi söker. Välkommen med din ansökan!
Om verksamheten
Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vi bidrar med fakta, kunskap och analyser om tillförsel och användning av energi i samhället och arbetar för en trygg energiförsörjning. Vi ger bland annat stöd åt forskning om framtidens fordon och bränslen, förnybara energikällor och smarta elnät, samt stöttar affärsutveckling som gör det möjligt att kommersialisera innovationer och ny teknik. Vi ansvarar även för Sveriges officiella statistik på energiområdet, hanterar elcertifikatsystemet och handeln med utsläppsrätter samt deltar i internationella klimatsamarbeten, och förmedlar fakta om effektivare energianvändning till hushåll, företag och myndigheter.
Energimyndigheten arbetar på uppdrag av regeringen och får uppdrag via myndighetsinstruktionen och årliga regleringsbrev. I regleringsbreven står bland annat vilka mål myndigheten ska uppnå, hur mycket pengar myndigheten har till sitt förfogande och hur dessa ska fördelas mellan myndighetens olika verksamheter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Tjänsten är placerad på enheten Information- och ärendehantering och här arbetar idag ca 15 personer inom bland annat registratur, arkiv och systemstöd. Verksamheten är under stark utveckling och förstärker nu med kompetens inom flera områden.
I ditt dagliga arbete kommer du att ansvara för leveransplanering till och förvaltning av vårt e-arkiv samt ansvara för myndighetens analoga arkiv. Du bevakar arkivfrågor vid upphandlingar eller förändringar av myndighetens IT-system och ansvarar för myndighetens klassificeringsstruktur och dess implementering i det centrala ärendehanteringssystemet. Vidare kan du även få leda och deltaga i utbildningar.
Arbetet innebär nära samarbete med informationssäkerhetssamordnare, dataskyddsombud m.fl. där ni gemensamt arbetar för att skapa och bibehålla god struktur för myndighetens verksamhetsinformation.
Din profil
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, innefattande minst 60 hp/40 p i arkiv-/informationsvetenskap samt några års aktuell arbetslivserfarenhet från roll som arkivarie, gärna inom offentlig sektor. Fortsättningsvis har du erfarenhet och goda kunskaper i digital informationshantering samt god kunskap i arkiv – och offentlighetslagstiftning. Vidare har du god förmåga att kommunicera väl på svenska i tal och skrift.
Har du kunskap eller erfarenhet inom något/några av följande områden, är det meriterande:
• Kunskap om informationsmodellering
• Kunskap om dokumenthantering – på en systematisk och övergripande nivå
• Erfarenhet från arbete med LVI – Ledningssystem för information
• Erfarenhet av kravställning av system såsom e-arkiv eller dokument-och ärendehanteringssystem
• Erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar, ta fram bevarandeplaner eller motsvarande analyser av informationshantering
• Kunskaper om standarder inom arkivområdet
• Utbildning i systemvetenskap
Vidare söker vi dig som vill vara delaktig i utvecklingen och som har ett driv att utveckla och förbättra verksamheten. För att lyckas och trivas i rollen ser vi att du är en person som är strukturerad och har god förmåga att systematisera stora mängder av information och göra den sökbar. Du är självgående och stort tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du samarbetar bra med andra, med vilka du kommunicerar på ett lyhört sätt. Du har även god förmåga att tänka strategiskt och ha ett helhetsperspektiv i frågor utan att tappa fokus på detaljer.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten.
Övrigt
Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Denna tjänst är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning med efterföljande registerkontroll kommer att genomföras före anställning, enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Kontaktpersoner
För information om tjänsten, kontakta Anna Hellberg, Information- och ärendehantering, tel. 016-542 06 99. För information om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Anna Petersson på anna.petersson@jeffersonwells.se alt. 072-206 60 64.
Fackliga kontaktpersoner
Mikaela Sahlin, SACO-S, 016-544 20 97
Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94
Välkommen med din ansökan senast 2023-08-27. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då din ansökan med diarienummer 2023-008732.