Arkivarie till Energimyndigheten

Arkivarie till Energimyndigheten

Arbetsbeskrivning

Har du goda kunskaper i digital informationshantering och vill vara med och utveckla Energimyndighetens informationshantering samt förvalta myndighetens olika arkiv? Då kan du vara den vi söker. Välkommen med din ansökan!

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Tjänsten är placerad på enheten Information- och ärendehantering och här arbetar idag ca 15 personer inom bland annat registratur, arkiv och systemstöd. Verksamheten är under stark utveckling och förstärker nu med kompetens inom flera områden.

I ditt dagliga arbete kommer du att ansvara för leveransplanering till och förvaltning av vårt e-arkiv samt ansvara för myndighetens analoga arkiv. Du bevakar arkivfrågor vid upphandlingar eller förändringar av myndighetens IT-system och ansvarar för myndighetens klassificeringsstruktur och dess implementering i det centrala ärendehanteringssystemet. Vidare kan du även komma att leda och deltaga i utbildningar.

Arbetet innebär nära samarbete med informationssäkerhetssamordnare, dataskyddsombud m.fl. där ni gemensamt arbetar för att skapa och bibehålla god struktur för myndighetens verksamhetsinformation.  

Din profil
Vill du vara delaktig i utvecklingen och har ett driv att utveckla och förbättra verksamheten, då är du den vi söker. För att lyckas och trivas i rollen är du strukturerad och har en god förmåga att systematisera stora mängder av information och göra den sökbar. Du är självgående och stort tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du samarbetar bra med andra, med vilka du kommunicerar på ett lyhört sätt. Du har även god förmåga att tänka strategiskt och ha ett helhetsperspektiv i frågor utan att tappa fokus på detaljer.

Vidare söker vi dig som har relevant högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, innefattande minst 60 hp/40 p i arkiv-/informationsvetenskap, med goda kunskaper i digital informationshantering samt arkiv – och offentlighetslagstiftning. Du har god förmåga att kommunicera väl på svenska i tal och skrift.

Har du kunskap eller erfarenhet inom något/några av följande områden, är det meriterande:


• Utbildning i systemvetenskap
• Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från roll som arkivarie, gärna inom offentlig sektor
• Kunskap om informationsmodellering, standarder inom arkivområdet, eller dokumenthantering – på en systematisk och övergripande nivå
• Erfarenhet från arbete med LVI – Ledningssystem för information, kravställning av system såsom e-arkiv eller dokument-och ärendehanteringssystem, eller erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar, ta fram bevarandeplaner eller motsvarande analyser av informationshantering

Om verksamheten
Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vi bidrar med fakta, kunskap och analyser om tillförsel och användning av energi i samhället och arbetar för en trygg energiförsörjning. Vi ger bland annat stöd åt forskning om framtidens fordon och bränslen, förnybara energikällor och smarta elnät samt stöttar affärsutveckling som gör det möjligt att kommersialisera innovationer och ny teknik. Vi ansvarar även för Sveriges officiella statistik på energiområdet, hanterar elcertifikatsystemet och handeln med utsläppsrätter samt deltar i internationella klimatsamarbeten, och förmedlar fakta om effektivare energianvändning till hushåll, företag och myndigheter.

Energimyndigheten arbetar på uppdrag av regeringen och får uppdrag via myndighetsinstruktionen och årliga regleringsbrev. I regleringsbreven står bland annat vilka mål myndigheten ska uppnå, hur mycket pengar myndigheten har till sitt förfogande och hur dessa ska fördelas mellan myndighetens olika verksamheter.

Övrigt
Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Denna tjänst är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning med efterföljande registerkontroll kommer att genomföras före anställning, enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.

Kontaktpersoner
För information om tjänsten, kontakta Maria Jöhnemark på enheten Information- och ärendehantering, tel.  016-544 24 29. För information om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Anna Petersson på anna.petersson@jeffersonwells.se alt. 072-206 60 64.

Fackliga kontaktpersoner
Mikaela Sahlin, SACO-S, 016-544 20 97
Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94

Välkommen med din ansökan senast 2023-10-08. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då din ansökan med diarienummer 2023-014193.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Energimyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 september 2023
  • Ansök senast: 8 oktober 2023

Besöksadress

Kungsgatan 43
None

Postadress

Box 310
ESKILSTUNA, 63104

Liknande jobb


Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

25 november 2024

Vikarierande planarkitekt

Vikarierande planarkitekt

25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024