OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du aktuell erfarenhet av en roll som arkivarie? Har du goda kunskaper i arkiv– och offentlighetslagstiftning samt digital informationshantering? Då kanske du vill vara med och utveckla Energimyndighetens informationshantering samt förvalta myndighetens olika arkiv. Välkommen med din ansökan!
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Tjänsten är placerad på enheten Information- och ärendehantering. Här arbetar idag ca 12 personer inom områdena registratur, arkiv och systemstöd. Verksamheten är under stark utveckling och har förstärkts med kompetens inom flera områden.
I rollen som arkivarie ingår bland annat att;
- vara med och säkerställa att arkiveringsfrågor omhändertas i hela livscykeln
- delta i ordnings- och förteckningsarbete
- utföra bevarande- och gallringsutredningar
- ta fram informationshanteringsplaner
- ansvara för leveransplanering till och förvaltning av vårt e-arkiv samt analoga arkiv
- bevaka arkivfrågor vid upphandlingar eller förändringar i myndighetens IT-system
Som arkivarie hos oss får du ett varierat och utvecklande arbete där du både arbetar i team och har eget ansvar för att utföra arbetsuppgifter. I rollen har du möjlighet att ta egna initiativ till utveckling, samtidigt som du samarbetar med kollegor från andra delar av myndigheten för att skapa och genomföra förbättringsprojekt. Arbetet innebär nära samarbete med informationssäkerhetssamordnare, dataskyddsombud med flera där ni gemensamt arbetar för att skapa och bibehålla en god struktur för myndighetens verksamhetsinformation. I uppdraget ingår också att ansvara för myndighetens klassificeringsstruktur samt dess implementering i det centrala ärendehanteringssystemet. Du kan också komma att leda utbildningar inom området.
Din profil
Vi söker dig som har aktuell och relevant erfarenhet av en roll som arkivarie, gärna inom offentlig sektor. Du har relevant utbildning inom arkiv- /informationsvetenskap och har goda kunskaper om digital informationshantering och arkiv– och offentlighetslagstiftning. Vidare har du god förmåga att kommunicera väl på svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete med ledningssystem för information, kravställning av system såsom e-arkiv eller dokument- och ärendehanteringssystem, erfarenhet av gallringsutredningar, eller att ta fram bevarandeplaner alternativt motsvarande analyser av informationshantering.
För att lyckas och trivas i rollen är du strukturerad och har en god förmåga att systematisera stora mängder av information. Du är självgående och tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du samarbetar bra med andra, du är pedagogisk och kommunicerar på ett lyhört sätt. Du har även god förmåga att tänka strategiskt och har ett helhetsperspektiv i frågor utan att tappa fokus på detaljer. Har du även ett driv att utveckla och förbättra verksamheten, då är du den vi söker.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Om verksamheten
Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vi bidrar med fakta, kunskap och analyser om tillförsel och användning av energi i samhället och arbetar för en trygg energiförsörjning. Energimyndigheten arbetar på uppdrag av regeringen och får uppdrag via myndighetsinstruktionen och årliga regleringsbrev. I
regleringsbreven står bland annat vilka mål myndigheten ska uppnå, hur mycket pengar myndigheten har till sitt förfogande och hur dessa ska fördelas mellan myndighetens olika verksamheter.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är placerad vid kontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Denna tjänst är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning med efterföljande registerkontroll kommer att genomföras före anställning, enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Kontaktpersoner
För information om tjänsten, kontakta tf. enhetschef Anna Westberg på enheten Information- och ärendehantering på 016-544 21 49. För information om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Agneta Lund på 070 -378 94 02. Fackliga kontaktpersoner
Mikaela Sahlin, SACO-S, 016-544 20 97
Petra Lindblom Haddad, ST, 016-542 06 56
Välkommen med din ansökan senast den 30 september 2024. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då din ansökan med diarienummer:2024–007759.