OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningsrätten i Stockholm är landets största domstol. Domstolen har omkring 550 medarbetare och handlägger ungefär 500 olika måltyper. Stora målgrupper är migrationsmål, biståndsmål, socialförsäkringsmål, skattemål och mål om offentlig upphandling. Domstolen har en viktig samhällsuppgift att se till att medborgarna får en rättssäker och effektiv prövning av myndighetsbeslut. Domstolen arbetar aktivt med utvecklingsfrågor och strävar mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare. Domstolen verkar för en god kompetensutveckling för alla medarbetare. Verksamheten präglas av professionalism, ansvar och respekt. Domstolen vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Enheten för registrering och arkiv består av 25 medarbetare och ansvarar för registrering och klassificering av nya mål, förvaltningsrättens expedition, postöppning och bevakning av myndighetens officiella faxar och e-postbrevlåda. Arkivets ansvarsområden innefattar expediering av interna och externa beställningar, inskanning av domar och beslut, insortering av post, akter och avgöranden samt arkivering och gallring av akter. Arbetet vid registreringen såväl som i arkivet bedrivs till stor del genom rotation mellan de olika arbetsmomenten.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifter som förekommer i arkivet;
• Omhänderta, arkivera och gallra arkivhandlingar i enlighet med gällande regelverk
• Insortering av post, akter och avgöranden
• Inskanning av domar och beslut
• Ta hand om och expediera interna och externa beställningar
• Iordningställa domböcker inför inbindning
KVALIFIKATIONER
Du ska ha en akademisk utbildning med inriktning arkivvetenskap.
Vi söker dig som har erfarenhet av arkivarbete på myndighet, gärna från domstol. Du ska ha aktuella och dokumenterade kunskaper i arkiv- och offentlighetslagstiftningen. Du ska även vara väl insatt i Riksarkivets föreskrifter.
Du har goda IT-kunskaper, gärna med erfarenhet av digital dokument-/ärendehantering och datoriserat förteckningsstöd. Eftersom domstolarna arbetar med att införa e-arkiv så är det meriterande om du har erfarenhet från detta.
Arbetet inom arkivets ansvarsområden sker kollegialt och i samverkan och det är därför viktigt att du trivs med att arbeta i team. Som person är du självgående, initiativtagande, noggrann och serviceinriktad. Du är också strukturerad och kvalitetsmedveten samt har god samarbetsförmåga. Du kan kommunicera på ett pedagogiskt och tydligt sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Lövqvist
08-561 680 84
Tanja Lindqvist
08-561 680 91
Anna-Maria Åslund Nilsson
08-561 680 71
Karin Lantz, PA-specialist
08-561 686 20
Eva Ramm-Ericson, kanslienhetschef avdelning 3
08-561 682 29
Åsa Steiner, kanslienhetschef avdelning 3
08-561 683 35
Anna Cahling, kanslienhetschef avdelning 1
08-561 685 18
Karin Dahlin, chefsrådman avdelning 2
08-561 688 37
Chefsrådman avdelning 2 Karin Dahlin (kontaktperson för frågor om tjänst
08-561 688 37
HR-specialist Åsa Hellgren (kontaktperson för frågor om proces
08-561 686 20