OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göta hovrätt
Göta hovrätt är en modern, effektiv och trevlig arbetsplats, med lokaler i centrala Jönköping. Vi är drygt 80 anställda, varav 27 ordinarie domare. Verksamheten är uppdelad på tre dömande avdelningar och en administrativ enhet. Vi satsar på hög kvalitet i dömandet och den övriga verksamheten. Allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts och tas till vara och vi arbetar i ett öppet och trivsamt arbetsklimat. Läs mer om Göta hovrätt på www.gotahovratt.se.
Kammarrätten i Jönköping
Kammarrätten i Jönköping har ca 70 anställda, varav 17 ordinarie domare. Organisa¬tionen består av två dömande avdelningar samt en administrativ enhet. Kammarrätten i Jönköping är en domstol som ständigt utvecklar arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Vi har ett öppet och trivsamt arbetsklimat, där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts. Läs mer om Kammarrätten i Jönköping på www.kammarrattenijonkoping.domstol.se.
ARBETSUPPGIFTER
Göta hovrätt och Kammarrätten i Jönköping söker gemensamt en arkivarie till våra arkiv. Din närmaste chef blir den administrativa samordnaren på Göta hovrätt, som blir den domstol som ansvarar för din anställning.
Tjänsten kommer att vara delad i den bemärkelsen att arkivarien ansvarar för att både hovrättens och kammarrättens arkivhandlingar hanteras enligt gällande regelverk. Därutöver ingår att vara behjälplig i arbetet med arkivhantering åt övriga domstolar i Jönköping (då dessa har delar av sina arkiv i hovrättens lokaler).
Som arkivarie har du en serviceinriktad roll där du hjälper allmänhet och anställda i myndigheten att få tillgång till handlingar. Arbetet som arkivarie innebär att ordna, sortera och vårda arkivhandlingar. Uppdatering av arkivredovisning, arkivbeskrivning och arkivförteckning ingår, samt gallring i slutarkiv. Därutöver kommer arbetet med e-arkivering att intensifieras och det är önskvärt att du har intresse och engagemang för digitaliseringen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har god kunskap om arkiv- och offentlighetslagstiftning. Flerårig erfarenhet av arkivarbete är ett krav liksom högskoleutbildning i arkivvetenskap eller motsvarande. Du har goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift och är en van användare av Officepaketet. Du behöver också ha goda IT-kunskaper och intresse för att jobba med e-arkivering. Deltagande i nätverksmöten med andra domstolsarkivarier och Domstolsverkets utbildningar ingår också.
Anställningen ställer höga krav på noggrannhet, ansvarskänsla och samarbetsförmåga. Du tycker om att ge service och du tar ett stort eget ansvar i ditt arbete. För att du ska trivas med arbetet och utvecklas krävs att du kan ta initiativ och lösa problem. Då tjänsten till stor del är placerad i separat byggnad är det viktigt att du trivs med att arbeta självständigt.
Tjänsten kommer att kräva säkerhetsklassificering, vilket innebär att registerkontroll ska ske.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi eftersträvar också en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald i verksamheten.
ÖVRIGT
Du är välkommen med din ansökan via mail, innehållande personligt brev, meritförteckning och löneanspråk senast den 29 maj 2016. Märk din ansökan i ämnesfältet med: ”Arkivarie, dnr HGO 2016/221” .
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mattias Flodin
036-15 69 94
Hovrättspresident Sten Andersson
036-15 65 01
Administrativ direktör Camilla Brännström
036-15 65 02
Hovrättspresident Charlotte Brokelind
036-15 65 88
Lagman Mats Lundeholm
036-15 69 40
Hovrättslagman Charlotta Riberdahl
036-15 69 04
Kansliföreståndare Helen Tollin
036-15 65 41