OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs domkyrkopastorat söker
Arkivarie, 100 %,
Allmän visstidsanställning, 6 mån med möjlighet till förlängning
Göteborgs domkyrkopastorat består av sex församlingar i centrala Göteborg. Här bor 75 000 människor, 60 000 personer har sitt dagliga arbete i innerstaden. Till pastoratet hör också sjukhuskyrkan på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, studentprästerna och verksamheten för personer med intellektuell funktionsnedsättning i Guldhedskyrkan. I pastoratet är vi drygt 100 anställda inom flera olika yrkesområden.
Tjänsten som arkivarie är placerad på pastoratskansliet med ett tiotal medarbetare inom ekonomi/personal, kommunikation/reception och bokning, fastighet och administration. Inom administration ryms också diarium och arkiv som en viktig del.
Svenska kyrkans arkiv är en del av det nationella kulturarvet. För att fortsätta arbetet med att säkerställa en pastoratsenhetlig arkivering i enlighet med Riksarkivets föreskrifter, Lag om Svenska kyrkan och Svenska kyrkans bestämmelser söker vi nu en arkivarie vars huvudsakliga arbetsuppgifter blir att:
· inventera lokaler och säkerställa fysiska arkiv
· utvärdera nuvarande system (arkiv, ekonomisystem, fastighetssystem) mot en digital arkivering
· formulera en arkivredovisning med en arkivbeskrivning och en arkivförteckning samt dokumenthanteringsplan för fastställande i kyrkorådet
· fysiskt och digitalt arkivera handlingar från år 2000 – 2017
· fysiskt och digitalt arkivera handlingar från år 2018 och framåt
· informera pastoratets personal om dokumenthantering
Du ingår i pastoratets administrativa grupp och har ett nära samarbete med de olika församlingarnas församlingsherdar och andra kontaktpersoner inom församlingarna. Du arbetsleds och rapporterar till arkivansvarig i pastoratet.
Du har minst akademisk grundexamen med arkivvetenskap (60 hp) i kombination med humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne. Du har goda IT-kunskaper och kännedom om Public 360. Erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter från stat eller kommun är önskvärt men inget krav.
Arbetet kräver att du har stor ansvarskänsla, förmåga att planera och strukturera och kan arbeta självständigt. Arbetet innebär många kontakter, varför du också har lätt att samarbeta med andra.
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta:
Martin Folkelind, kanslichef, 031-731 6169
Åsa Rydeskog, arkivansvarig, 031-731 86 52
Facklig kontaktperson Vision är Carina Widell, 0705-146 056
Välkommen med din ansökan senast 2020-06-14. Intervjuer planeras till juni 2020.
Vi undanber oss vänligt all försäljning av ytterligare jobbannonser och/eller rekryteringstjänster.