Arkivarie till Hägersten Älvsjö stadsdelsförvaltning

Arkivarie till Hägersten Älvsjö stadsdelsförvaltning

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Hägersten-Älvsjö är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad, i vårt område bor runt 120 000 invånare. Stadsdelsförvaltningen erbjuder förskola och fritid, omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel. Vi är drygt 3000 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa bra förutsättningar och service för de som bor i stadsdelsområdet.



Tjänsten är placerad i nämndkansliet som leds av kanslichefen och finns direkt under stadsdelsdirektören.

Kontoret ligger vid Telefonplan i Stockholm.

 

Arbetsbeskrivning

Som arkivarie hos oss får du möjlighet att driva utvecklingen av en modern funktion för arkiv- och informationshantering. Det innebär bland annat att stötta våra olika enheter, utarbeta arbetssätt och informera om rutiner. I rollen ingår att planera och genomföra insatser kopplade till utbildning och arkivhantering. Du kommer även att samarbeta med våra två stadsdelsarkivarier som koordinerar stadsdelsgemensamma frågor samt med arkivarier på andra stadsdelsförvaltningar.

 

Du kommer att

- utveckla arkivorganisationen
- ordna och förteckna befintligt arkiv
- genomföra utredningar
- uppdatera styr- och stöddokument
- ta fram rutiner och tillgängliggöra dem för berörda handläggare
- hålla utbildningar/informationsinsatser för chefer, administratörer och arkivredogörare
- stödja verksamheterna i hantering av allmänna handlingar och informationshantering
- ge stöd i samband med gallring av personakter
- ge stöd i arbetet med personalarkivet
- ta emot årliga leveranser från verksamheterna till förvaltningens centralarkiv 



Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

- akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap
- mycket god förmåga i svenska språket, både i tal och i skrift

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet som arkivarie inom offentlig verksamhet
- kunskap och erfarenhet av digital informationshantering och e-arkiv

Vid intervjun kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och följande kompetenser: Vi förväntar oss att du självständigt kan strukturera, driva och ta ansvar för dina arbetsuppgifter. Du kommunicerar på ett pedagogiskt sätt anpassat till mottagaren. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Vidare har du en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad vilket innebär att du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra.

 

Övrigt

Läs gärna mer om Stockholms stad som arbetsgivare: https://jobba.stockholm/

 

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

 

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Våra lokaler är tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024