OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Tjänsten är placerad vid Rättsenheten där också myndighetens jurister, registratorer och arkivarier (ca 20 medarbetare) finns men med tjänsteställen på olika orter i Sverige.
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten innebär att du närmast tillsammans med två andra arkivarier och elva registratorer arbetar med råd och stöd till våra verksamhetsområden inom området arkiv- och registratur. Du kommer i samarbete med våra processkartläggare ansvara för uppdateringar i myndighetens klassifikationsstruktur vad gäller delarna som är knutna till arkivredovisningen. Du kommer även arbeta med utveckling och implementering av regelverk och styrdokument och vara ett stöd för verksamheten vid leveranser till e-arkiv. Som arkivarie deltar du i övergripande projekt inom området arkiv- och registratur och arbete med informationsförvaltning generellt ur ett strategiskt perspektiv.
I arbetet ingår även andra vanligt förekommande arbetsuppgifter i ett arkiv, som till exempel service till allmänhet, förtecknade och dokumentation.
I befattningen som arkivarie kommer följande arbetsuppgifter att bli aktuella:
• Ha ett övergripande ansvar för uppdateringar i myndighetens klassificeringsstruktur med tillhörande hanteringsanvisningar.
• Framtagning och förvaltning av stöd- och styrdokument för arkiv och digitalt bevarande.
• Framtagning av bevarande- och gallringsutredningar av it-system och analoga handlingar.
• Kravställning av arkivkrav vid nyutveckling, förändring eller vid avveckling av IT-system.
• Medverka vid leveransprojekt till SPSM:s e-arkiv.
• Fördela ärenden i och ge råd och stöd i arkivfrågor genom vårt system för intern service.
Vi hanterar vår klassificeringsstruktur i VisAlfa och förtecknar våra arkiv i Visual Arkiv. Vi använder W3D3 som ärende- och dokumenthanteringssystem och Marshal OAIS som e-arkiv.
KVALIFIKATIONER
Du har:
• Relevant högskoleutbildning, t.ex. inom arkivvetenskap, datavetenskap eller systemvetenskap. 3-årig högskoleexamen varav minst 60 hp i arkivvetenskap.
• Erfarenhet av utredande arbete inom dokumenthanteringsområdet.
• Hög it-vana med god teknisk allmänkunskap om systemmiljöer.
• En väl utvecklad kommunikativ förmåga, samt en god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
• God kännedom om statlig förvaltning.
• Erfarenhet av att arbeta med verksamhetsbaserad arkivredovisning samt e-arkiv.
• Projektledarkompetens.
• Erfarenhet av VisAlfa, Visual Arkiv, W3D3 och e-arkivsystem.
Som person är du driven, initiativtagande, lösningsorienterad och levererar dina uppgifter inom utsatt tid. Du är en förbättringsfokuserad person med ambition att ständigt kompetensutveckla dig själv. Du är ansvarskännande, resultatinriktad och kan arbeta såväl självständigt som i arbetslag. Du har även en god förmåga att kunna kommunicera effektivt med olika yrkesgrupper.
För att lyckas i rollen behöver du ha förmåga att skapa dig en helhetssyn över en verksamhet och vara bra på att skapa goda relationer. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Befattningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning med start enligt överenskommelse. Resor i tjänsten förekommer.
Arbetsort: Härnösand alt. Solna