OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Transportstyrelsen är en ny myndighet under Näringsdepartementet och inleder sin verksamhet den 1 januari 2009.Transportstyrelsen bildas genom en sammanslagning av Sjöfartsinspektionen, Luftfartsstyrelsen, Järnvägsstyrelsen, Vägtrafikinspektionen, Vägverkets myndighetsutövning, Vägverkets trafikregister, länsstyrelsernas verksamhet som rör yrkestrafik och körkort samt tullens verksamhet som rör tillstånd för internationell lastbilstrafik Syftet med att skapa den nya myndigheten är att effektivisera statlig förvaltning och verksamhet.Förvaltningen kommer att bli tydligare, vilket kommer att underlätta kontakterna med medborgare och företag och för regeringen blir det lättare att styra den statliga förvaltningen.Syftet är också att stärka tillsynen av trafiksäkerheten och miljön.Besök gärna vår hemsida www.transportstyrelsen.se Som arkivarie på Transportstyrelsen är din uppgift att: säkerställa att Transportstyrelsens allmänna handlingar hanteras korrekt, dvs att myndighetens information struktureras, lagrats och i övrigt hanteras på ett sådant sätt att den tillgodoser verksamhetens, allmänhetens och forskningens behov och garanterar rättssäkerheten.Dina arbetsuppgifter: - Ger stöd och utbildning till Transportstyrelsens medarbetare i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor.- Utarbetar interna föreskrifter och handledningar inom arkivområdet.- Deltar aktivt i och driver utvecklingen av elektronisk dokument- och ärendehantering.- Kravställer mot verksamheterna och IT-enheten så att system och IT-lösningar uppfyller arkivkraven.- Handlägger ärenden i arkivfrågor.- Genomför gallringsutredningar och skriver gallringsbeslut.- Ansvarar för arkivredovisningen.- Handleder arkivassistenters arbete.- Övervakar arkivering av elektronisk information och utför större, komplex arkivering av pappershandlingar.- Utreder arkivbildningen, t ex förändrad användning av information/handlingar eller organisationshistorik.- Fördelning av närarkiv och tillsyn av arkivlokaler.- Praktiskt arkivarbete: leveranser, gallring, flytt. Din bakgrund: Vi söker dig som har 1 till 3 års yrkeserfarenhet av arbetet med arkiv och dokumenthanteringsfrågor, helst från den statliga sektorn.Du bör ha högskoleexamen med arkivvetenskap (gärna 40 p) eller motsvarande.En självklar förutsättning är intresse för utveckling av verksamhetsfrågor i riktning mot elektronisk ärende- och dokumenthantering.Du är samarbetsorienterad, har hög integritet och god kommunikativ förmåga.Du har även förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska.Anställningsvillkor Tjänsten är en tillsvidareanställning i Transportstyrelsen.Vi tillämpar individuell lönesättning.Provanställning kan bli aktuellt. Vill du veta mer?Din ansökan Vi samarbetar mer Proffice Rekrytering.Du registrerar din ansökan på www.proffice.se under länken "Leta jobb".Välkommen med din ansökan senast 2009-01-18.