OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en arkivarie till informationsförvaltningen med placering på i Umeå. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. Avdelningen är organiserad i tre processenheter (rättsligt styrning och stöd, förvaltningsrätt och informationsförvaltning) samt sju regionala rättsenheter och ett kansli.
Vid rättsenhet Nord arbetar för närvarande sammanlagt sex grupper inom områdena rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Vi söker en arkivarie som vill arbeta för gruppen Informationsförvaltning. Det geografiska ansvarsområdet omfattar de fyra nordligaste länen. Placering är i Umeå och resor krävs bl a för att träffa en del av gruppens medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie kommer du att upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning). Du gör gallringsredovisningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden. Du kommer även ge råd till regionens olika verksamheter i frågor om diarieföring och ärendehantering.
Dessutom arbetsuppgifter som kan ingå:
• in- och utsortering av handlingar
• hanterar interna lån av akter
• tar emot leveranser
• utbilda och ge råd i arkivfrågor
• deltar i leveranser inom myndigheten och ev till arkivmyndigheten
• komplettera dokumenthanteringsplaner
• förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
• sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
• arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
• ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet
• vid behov delta i nationella och regionala utvecklingsprojekt
• m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområde
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap (eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap)
• god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
• goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Det är meriterande med:
• erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
• kännedom om, och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
• erfarenhet av att samordna/arbetsleda arkivpersonal
• erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
• erfarenhet av handläggning av ärenden om utlämnade av allmän handling
• erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
• B-körkort
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad med en god pedagogisk förmåga. Du är flexibel och anpassningsbar och stor vikt kommer att läggas på din förmåga att arbeta självständigt och att du är självgående i dina arbetsuppgifter, samtidigt som du kan arbeta i grupp. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Flextid, dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivarie
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 21 april 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.
Varmt välkommen med din ansökan!
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78