OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi bryr oss!
Välkommen till en arbetsplats där du får utvecklas och göra skillnad varje dag. Med stort engagemang och omtanke om varandra, gör vi allt för att skapa en bättre vardag för alla i vår kommun. Vårt fokus på utveckling och kvalitet märks hos våra många nöjda invånare.
Till Kävlinge kommun tar du dig snabbt och enkelt, oavsett var du bor. Den goda stämningen och de många utvecklingsmöjligheterna är andra anledningar till att våra medarbetare trivs så bra. Vill du bli en av oss?
Administrativa avdelningen består av 23 medarbetare vars uppdrag är att styra, stödja och leda samt driva utveckling i kommungemensamma frågor inom administration, process- och IT-frågor samt säkerhet. Både helhetssyn och ett sektorsspecifikt perspektiv är viktiga för uppdraget. På administrativa avdelningen finner vi utredning och projekt, säkerhet, nämndenhet, arkiv, it-samordning och verksamhetsstöd mot omsorg och utbildning.
Om tjänsten
Är du en positiv och engagerad arkivarie, med utbildning i arkivvetenskap och erfarenhet av yrket? Då kan det vara dig vi söker!
Tjänsten som arkivarie i Kävlinge kommun innebär att du arbetar inom ett brett spektrum av arbetsuppgifter inom professionen.
Arbetsuppgifterna består i att
- Ansvara för kommunens centralarkiv, dess organisation och uppbyggnad
- Säkerställa rutiner för arkivet (ta fram vid behov eller uppdatera befintliga)
- Ge råd och stöd till sektorerna i arkivfrågor (exempelvis gällande gallringsfrågor, offentlighet och sekretess, arkivlokaler och arkivbeständighet men en även vid förändrade processer inom sektorerna eller vid inköp av nya verksamhetssystem).
- Bistå samtliga sektorer vid framtagande och revidering av informationshanteringsplan samt på sikt mer processbaserad arkivredovisning
- Göra utredningar och rapporter inom arkivverksamhet
- Delta i nätverk och projekt framförallt kopplat till digitaliseringsarbete
- Bistå externa kontakter (i huvudsak Kävlingebon), framförallt med utlämnande av allmänna och offentliga handlingar från arkivet
- Planera och genomföra viss utåtriktad verksamhet såsom Arkivens dag
Du blir hela organisationens rådgivare i arkivfrågor och du utgör ett stöd till arkivredogörarna inom kommunens sektorer. Du vill genom din kompetens och engagemang öka kunskapen i arkivfrågor inom organisationen och vill också driva utvecklingen framåt.
Du bevakar rättsutvecklingen inom relevant område och i uppdraget ingår också att skriva fram arkivrapport och ibland remissyttranden till kommunstyrelsen.
Är du den vi söker?
Vi söker dig som:
- Har högskoleutbildning där arkivvetenskap och informationsvetenskap ingår eller lång yrkeserfarenhet med grund i annan högskoleutbildning ( bifoga examensbevis/betyg)
- Har aktuell och relevant yrkeserfarenhet inom arkivområdet, både inom traditionellt och digitalt arkivarbete
- Kan uttrycka dig mycket väl på svenska i tal och skrift
- Har goda kunskaper inom relevant lagstiftning
Det är meriterande om du:
- Har erfarenhet av arkivarbete inom offentlig verksamhet, gärna kommun
Detta är en roll där du kommer att fungera som expert inom arkivfrågor och du behöver ha drivkraft och förståelse för hur du ska organisera, stötta och öka kunskapen inom organisationen i detta. Vi tror att du har en god pedagogisk insikt, god förmåga att strukturera dina arbetsuppgifter och driva dem självgående. Du har god systemvana och intresse av digitaliseringsarbete.
Utöver detta så ställer vi också höga krav på servicekänsla och samarbetsförmåga. Du har lätt för att uttrycka dig enkelt och begripligt i tal och skrift samt månar om att andra ska förstå vad du menar. Du förstår värdet av att skapa relationer både inom kommunen och med utomstående intressenter.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder ett uppdrag där du arbetar mycket praktiskt och operativt men också strategiskt och stödjande. Din arbetsdag kommer att vara omväxlande och förhoppningsvis stimulerande. Kommunen har en hög utvecklingstakt som kräver specialistkunskaper – men det är tillsammans vi når framgång!
Om anställningen
Du kommer att tillhöra sektor styrning och stöd, ingå i administrativa avdelningen och arbeta i nära samarbete med framförallt arkivassistent, nämndsekreterarna samt registratorer. Du är underställd administrativa chefen.
Vi bygger för närvarande ett nytt medborgarhus precis intill Kävlinge station, som när det står färdigt ger oss moderna aktivitetsbaserade arbetsplatser. I medborgarhuset ska även ett helt nytt centralarkiv byggas upp.
Antal tjänster: 1
2021-12-01 eller enligt överenskommelse
Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss i Kävlinge? Gå in på /admin/settings-advertisements/jobb.kavlinge.se för att läsa vad våra medarbetare tycker om att jobba hos oss, våra förmåner och se alla våra lediga jobb.
Vi arbetar utifrån en strukturerad modell för rekrytering, annonsering och marknadsföring. Av den anledningen undanber vi oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.