OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar.
Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle som är jämställt och rättvist för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull.
ARBETSUPPGIFTER
Kramfors kommun söker nu en arkivarie som vill vara med och driva utvecklingen av den digitala arkivvården. Tjänsten har en tonvikt mot utveckling av vårt e-arkiv men även traditionella arkivuppdrag ingår.
Den första tiden av din anställning kommer att handla om att bygga upp strukturen i e-arkivet och kommunens organisation kring e-arkivering. I din roll är du ett stöd till kommunens verksamheter via rådgivning och utbildning. Det är viktigt att du är trygg i grunderna för arkivering, förvaltning och avställning av system.
Arbetsuppgifter:
• Delta i och driva e-arkivsprojekt
• Arbeta som specialist i informationshanterings- och arkiveringsfrågor
• Utreda bevarande och gallring av kommunens digitala information samt arbeta med regelverk för digital arkivering
• Arbeta med styrande och stödjande dokument samt ge råd och stöd till kommunens verksamheter i informationshanterings- och arkiveringsfrågor
• Arbeta med traditionella arkiveringsuppdrag som t.ex. utlämnande av allmänna handlingar med sekretessbedömningar
• Genomföra utbildningar för personal i kommunens verksamheter
KVALIFIKATIONER
Du har examen som innefattar arkiv- eller informationsvetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av arbete med digital långtidslagring av information, e-arkivering är meriterande liksom akademiska poäng i system- eller datavetenskap.
Som person är du trygg i din profession, strukturerad och effektiv. Du har ett professionellt och pedagogiskt förhållningssätt. Du trivs med att arbeta tillsammans med andra för att nå resultat och har lätt för att samarbeta på alla nivåer. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt har mycket god datorvana. Det är viktigt att du kan känner dig bekväm i rollen som huvudansvarig för kommunens e-arkiv.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Bifoga CV och kort personligt brev
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.
Varmt välkommen med din ansökan till ett av Sveriges viktigaste jobb!
Här kan du läsa mer om att flytta till och bo i Kramfors kommun: https://www.kramfors.se/bygga-bo--miljo/flytta-till-kramfors.html
Kontaktpersoner på detta företaget
HR-strateg Mikael Gidlöf
0612-808 09
HR-konsult Maria Nilsson
Kommunikationschef Nina Ulander
Avdelningschef Stöd och Service Stefan Billström
Chef ledningsstab Anita Bergström
0612 80 101
Upphandlare Anita Åberg
0612 80 150
Chef Administrativa enheten Majvor Byström
0612-80185
Vision Karin Sjölund
0612-800 00vx
Chef ledningsstab Anita Bergström
0612 80 101
Kommunsekreterare Jenny Gardtman
0612 80 137