OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.
Sektionen för informationsförvaltning ansvarar för Kriminalvårdens strategiska informationsförvaltning. I sektionen finns Kriminalvårdens registratur och arkivhantering på nationell nivå samt myndighetens klientjournalarkiv. Kriminalvården har en stor mängd oförtecknade arkiv, både eget material men också från arkivbildare som föregick Kriminalvården.
Kriminalvårdens huvudkontor ligger bara några minuters promenad från Norrköpings recentrum.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär att ordna och förteckna arkiv, leverera arkiv, administrera leveranser och bidra med din arkivariekompetens genom råd och stöd och kravställning.
Tjänsten har till största del en operativ inriktning och du kommer hantera såväl fysiskt som digitalt arkivmaterial.
I uppdraget ingår också att delta i framtagning av styrande dokument och rutiner kring arkivhanteringen och vid informations- och utbildningstillfällen. Tjänsten innebär kontakter med den lokala organisationen som levererar arkivmaterialet.
KVALIFIKATIONER
Du tar ansvar för din uppgift, strukturerar ditt angreppsätt och driver dina processer vidare. Du förblir motiverad och arbetar på tills projekt är avslutade eller resultat uppnådda. Du handlar i enlighet med fattade beslut. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning i arkivkunskap om lägst 60 hp (40p) i arkivvetenskap eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Erfarenhet av ordnings- och förteckningsarbete
• Erfarenhet av administration samt god förmåga att använda administrativa IT-system
• Mycket goda kunskaper om gällande lagar och regelverk inom arkivområdet
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Det meriterar om du har:
• Erfarenhet av förteckningsarbete enligt allmäna arkivschemat
• Erfarenhet av arbete som arkivarie i statlig myndighet
• Erfarenhet av att hålla utbildningar
• Erfarenhet av att ta fram styrande dokument inom arkivområdet
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.