Arkivarie till Lekebergs- och Laxå kommun

Arbetsbeskrivning

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Mångfald, integration och jämställdhet är obligatoriska faktorer i alla beslut. Lekebergs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetar- och ledarskapet präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.
Vi har landsbygdens fördelar med attraktivt boende i naturliga miljöer, ett rikt kultur- och fritidsliv, bra företagsklimat och vi satsar på skolan. Inom vård- och omsorg jobbar vi för trygghet, valfrihet och respekt.
I Lekebergs kommun ska du kunna leva ditt liv som du vill utifrån din bakgrund, nutid och framtid. Med goda kommunikationer är det aldrig långt till det större utbudet i storstaden.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se




ARBETSUPPGIFTER
Har du ett starkt samhällsengagemang och intresse av att jobba i offentlig förvaltning?

Lekebergs kommun tillsammans med Laxå kommun säker nu en arkivarie för att driva utvecklingen kring arkiv i de båda kommunerna. Kommunerna är i startgroparna kring e-arkiv och arbetar aktivt kring att digitalisera verksamheter och processer där arkivfrågan är en viktig del. Arbetet kring arkiv sker i nära samarbete med grannkommunerna även här finns stora utvecklingsmöjligheter

Som arkivarie kommer du att ha ett övergripande ansvar för arkivverksamheten och är drivande i arbetet med att säkerställa en väl fungerande dokumenthantering. Du kommer att ha en drivande och samordnande roll i arbetet med ett kommande e-arkiv.

Du kommer bland annat att bevaka strategiska dokumenthanteringsfrågor, delta i utvecklingsprojekt som sakkunnig inom området och bevaka utvecklingen i omvärlden. Du kommer att utreda bevarande och gallring av digital information och arbeta med regelverk för elektronisk arkivering. Du kommer även delta i arbetet med styrande och stödjande dokument och fungera som stöd till kommunens verksamheter via rådgivning och utbildning.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- har högskoleutbildning med minst 60 p i arkivvetenskap och en högskoleexamen
- har B-körkort

Du bör ha arbetat ett par år som arkivarie och ha erfarenhet av digital dokumenthantering och gallring i IT-miljöer. Du ska vara drivande och bör vara van vid att arbeta i projektform. Studier i systemvetenskap är meriterande och vi utgår från att du har ett stort intresse för digital dokumenthantering.
Att ha arbetat med dokumenthanteringsfrågor och uppbyggnad av e-arkiv är meriterande. Vi förutsätter att du har god kännedom om gällande lagstiftning och det är ett plus om du har kunskap om processorienterad arkivredovisning.
Som person är du utåtriktad och pedagogisk och du har god förmåga till samarbete. Du har integritet, mod och står upp för din kompetens. Du måste tycka om och ha fallenhet för struktur, ordning och reda och vara noggrann. Du bör trivas med ett självständigt arbete och ta eget ansvar.
God svenska är ett krav
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet vid tillsättningen.


ÖVRIGT
I ansökningslänken nedan länkas du vidare till ansökningssidan hos Laxå kommun.

Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Gustav Olofsson
0585-489 66
Administrativ chef Gustav Olofsson
0585-489 66
Kommunsekreterare, Laxå kommun Anna Eriksson
0584-47 31 02

Sammanfattning

Besöksadress

71681 Fjugesta
None

Postadress

Bang 7
Fjugesta, 71681

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022