Arkivarie till myndighet

Arkivarie till myndighet

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten
Tjänsten som arkivarie tillhör myndighetens avdelning för infrastruktur.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak
• Ansvara för myndighetens arkivvård genom bland annat hålla ordning i arkivet och att hålla arkivförteckningen uppdaterad samt hålla andra typer av register aktuella, så som låneregister.
• Löpande arkivering av fysiska akter.
• Ge registratorsfunktionen eller andra funktioner inom myndigheten råd och stöd i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor.
• Upprätthålla myndighetens arkivbeskrivning, säkerställa att arkivlokaler och arkivskåp uppfyller kraven enligt Riksarkivets föreskrifter, samt svara på Riksarkivets frågor om myndighetens arkiv.
• Förbereda inför och verkställa gallring av fysiska handlingar enligt lokala gallringsbeslut.
• Löpande se över och revidera myndighetens gallringsbeslut.
• Förbereda leverans av fysiska akter till Riksarkivet.
• Uppdatera myndighetens arkivrutin och ge information till medarbetare om arkivering.
• Förvalta och vid behov ta fram nya strategier samt stöd- och styrdokument inom arkiv- och dokumenthanteringsområdet.
• Bidra med arkivariekompetens för att planera, genomföra och följa upp projekt avseende arkiv.
• Löpande analysera omvärlden och rapportera till myndighetens avdelning för utveckling som avser arkivområdet.


Vem är du?
För att vara aktuell för tjänsten behöver du ha:

- Högskoleutbildning eller likvärdig utbildning samt minst ett (1) års arbetslivserfarenhet som arkivarie, alternativt
minst tre (3) års arbetslivserfarenhet som arkivarie.
- Praktisk erfarenhet av offentlig verksamhet.
- Kunskaper i MS Office eller likvärdigt.
- Kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem (exempelvis Public360, W3D3, Visual Arkiv m.fl.).
- Kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och arkivariers funktion och ansvar.

Om verksamheten
Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.


Tjänsten är ett konsultuppdrag där du blir anställd av oss på Poolia med arbetar dedikerat hos vår kund som är en av våra statliga myndigheter. Omfattningen är heltid och planerad start är i slutet av oktober för att sedan till att börja med pågå t.o.m. maj 2022. Avsikt om förlängning finns. Du kommer att tillhöra och arbeta från myndighetens kontor i Solna.

Urval och intervjuer sker löpande, varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Arkestål

Mikael Andersson
mikael.andersson@poolia.se
Lovisa Stehn
lovisa.stehn@poolia.se
Andrea Bergkvist

Staffan Rosenberg
08-555 65239
Mikael Andersson

Eva Nilsson
08-555 65 312
Petra Fryxell
08-555 652 25
Jessica Heikkilä
08-555 650 26
Eva Nilsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Poolia Office Professionals AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 oktober 2021
  • Ansök senast: 21 oktober 2021

Besöksadress

Kungsgatan 57 A, Box 207
None

Postadress

Kungsgatan 57 A, Box 207
Stockholm, 10124

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024