OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en arkivarie till sektionen för informationsförvaltning. Var med och forma morgondagens nationella arkiv och bli en del av vårt nya team. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Sektionen för informationsförvaltning ansvarar för att styra, stödja, utveckla och följa upp verksamheten inom områdena diarieföring, arkiv, utlämning allmän handling, och myndighetens skriftliga försändelser, både digitala och fysiska. Vidare har sektionen ansvar för att bedriva nationell skanning och utskrift, den frivilliga indrivningen av utfärdade böter och strafförelägganden samt svara för registervård av ett antal lagföringssystem såsom misstankeregistret och belastningsregistret, med tillhörande registerutdrag till allmänheten.
Arbetsuppgifter
Arkivarierna står för verksamhetens specialistkompetens inom dokumenthantering, arkivering, gallring och vård av myndighetens handlingar. Du arbetar tillsammans med samordnare, sekretesshandläggare, arkivarier, arkivhandläggare samt processledare för utlämnande av allmänna handlingar. Arkivbeståndet hos nationellt arkiv består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1965 och framåt. Även en stor del förvaltningsärenden och administrativa handlingar förvaras i arkiven.
Nu har du möjlighet att söka tjänsten som arkivarie på nationellt arkiv. Hos oss kan du kombinera intresse för polishistoria, arkivfrågor samt bevarande och tillgängliggörande av arkiv. Som sakkunnig inom arkiv- och dokumenthantering gör du utredningar och analyser inom arkivområdet, tar fram dokumenthanteringsplaner och ger stöd, råd och utbildning i arkivfrågor. Du bidrar med din arkivariekompetens i projekt för att utveckla verksamheten och deltar i det dagliga arbetet med förvaltning, vård, och tillhandahållande av den centrala informationsförvaltningens arkiv. I arbetet ingår att söka fram handlingar och hantera begäran om utlämnande av allmän handling samt att utföra sekretessprövning. Du kommer ingå i en välfungerande grupp med kunniga och hjälpsamma kollegor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
· högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, innefattande minst 60 hp/40 p i arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
· god kännedom om lagar, förordningar och föreskrifter inom området arkiv, offentlighet- och sekretess
· god kunskap om regelverket för statlig arkivverksamhet
· god förmåga och vana att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du har:
· erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig förvaltning
· erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar, ta fram dokumenthanteringsplaner eller motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
· erfarenhet av utlämnande av allmän handling och sekretessprövning
· erfarenhet av att hålla presentationer eller utbilda
· erfarenhet och vana av att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem, arkivförteckningssystem och e-arkiv
För att lyckas i rollen som arkivarie ska du vara engagerad, lösningsorienterad och analytisk. Du ska självständigt kunna prioritera och planera ditt arbete samtidigt som du är kommunikativ och bygger relationer genom samarbete både inom och utanför teamet.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Annika Berglund Basilier, annika.berglund-basilier@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Sanna Nilsson, sanna.nilsson@polisen.se
Fackliga företrädare
OFR/P: Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
Saco-S Avdelningarna: Lawen Dehghani, tfn: 010-563 85 79
Seko Polisen: Karna Tillheden, tfn 010-561 66 27
ST vid Nationella avdelningarna: Pär Renberg, tfn 072-246 52 37
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivarie
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 17 maj 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A242.505/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.