OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en arkivarie till sektionen för informationsförvaltning. Var med och forma morgondagens nationella arkiv och bli en del av vårt nya team. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet samt informationsförvaltning.
Sektionen för informationsförvaltning ansvarar för att styra, stödja, utveckla och följa upp verksamheten inom områdena diarieföring, arkiv, utlämning allmän handling, och myndighetens skriftliga försändelser, både digitala och fysiska. Vidare har sektionen ansvar för att bedriva nationell skanning och utskrift, den frivilliga indrivningen av utfärdade böter och strafförelägganden samt svara för registervård av ett antal lagföringssystem såsom misstankeregistret och belastningsregistret, med tillhörande registerutdrag till allmänheten.
Arbetsuppgifter
Arkivarierna står för verksamhetens specialistkompetens inom dokumenthantering, arkivering, gallring och vård av myndighetens handlingar. Du arbetar tillsammans med samordnare, sekretesshandläggare, arkivarier, arkivhandläggare samt processledare för utlämnande av allmänna handlingar. Arkivbeståndet hos nationellt arkiv består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1965 och framåt. Även en stor del förvaltningsärenden och administrativa handlingar förvaras i arkiven.
Nu har du möjlighet att söka tjänsten som arkivarie på nationellt arkiv. Det här är en möjlighet för såväl den erfarne arkivarien som den nyutbildade. Hos oss kan du kombinera intresse för historia, arkivfrågor samt bevarande och tillgängliggörande av arkiv. Som sakkunnig inom arkiv- och dokumenthantering gör du utredningar och analyser inom arkivområdet, tar fram dokumenthanteringsplaner och ger stöd, råd och utbildning i arkivfrågor. Du bidrar med din arkivariekompetens i projekt för att utveckla verksamheten och deltar i det dagliga arbetet med förvaltning, vård, och tillhandahållande av den centrala informationsförvaltningens arkiv. I arbetet ingår att söka fram handlingar och hantera begäran om utlämnande av allmän handling samt att utföra sekretessprövning. Du kommer ingå i en välfungerande grupp med kunniga och hjälpsamma kollegor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Högskoleutbildning med minst 40p/60hp i arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
God kännedom om lagar, förordningar och föreskrifter inom området arkiv, offentlighet- och sekretess
God förmåga och vana att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Meriterande
Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig förvaltning
Erfarenhet av att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem, arkivförteckningssystem och e-arkiv
Goda kunskapar i att genomföra gallringsutredningar, motsvarande analyser av informationshantering och hantering av begäran om utlämnande av allmän handling
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som arkivarie ska du vara engagerad, lösningsorienterad och analytisk. Du ska självständigt kunna prioritera och planera ditt arbete samtidigt som du är kommunikativ och bygger relationer genom samarbete både inom och utanför teamet.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010 - 563 8710
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden tfn: 010 561 66 27
ST, Tom Johnson tfn: 076- 947 00 30
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivarie
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 3 november 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A591.921/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!