OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hjälp oss säkra verksamhetsinformationen för framtiden! Örebro stadsarkiv erbjuder nu dig som är arkivarie att bli del av vårt team. Är du en arkivarie med perspektiv både bakåt och framåt, som kan de traditionella arkivarieuppgifterna och är intresserad av att arbeta strategiskt med förändringsarbete? Då välkomnar vi dig med din ansökan!
Om tjänsten
Välkommen till Örebro stadsarkiv! Örebro kommun befinner sig i en digitaliseringsresa. Hos oss får du möjlighet att bidra till enhetens och kommunens utvecklingsarbete och vara med att ta steget mot digital informationsförvaltning. Därför behöver vi dig som vill arbeta proaktivt och som kan se hela processen, från det att informationen föds till det eviga livet i arkivet.
Som arkivarie på stadsarkivet kommer du att tillhöra ett team med ett nära samarbete och ömsesidigt lärande. Vi har ett öppet klimat där vi hjälps åt och gemensamt arbetar mot uppsatta mål. Du erbjuds en varierande och spännande tjänst där du arbetar både strategiskt och operativt. Vårt uppdrag är viktigt och vi vill ta vara på din potential att vidareutvecklas hos oss.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• ge kvalificerat stöd och råd, informera och utbilda om arkivprocesser
• praktiskt arbeta med analoga och digitala leveranser
• styra kommunens hantering av arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
• tillhandahålla allmänna handlingar
• bidra till verksamhetens utvecklingsarbete, kollegiala utbyte och gemensamma lärande
Kompetenskrav
• adekvat högskoleutbildning om 180 hp, varav minst 60 hp arkivvetenskap
Som arkivarie är du trygg i din yrkesroll, serviceinriktad och kan arbeta både självständigt och i team. Du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift och anpassar sättet att förmedla budskap till mottagaren, alltid med ett gott bemötande. För att trivas i tjänsten ska du kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och se möjligheter i förändringar. Vidare behöver du vara initiativtagande och ha en vilja att bidra med dina tankar och idéer för att kunna arbeta proaktivt och utveckla verksamheten.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• kunskaper om analog och digital arkivering
• erfarenhet av e-arkivering
• kunskaper om processbaserad arkivredovisning
• relevant arbetserfarenhet från offentlig sektor
• kunskap i systemvetenskap
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Stadsarkivet tillhör Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen. Vi arbetar med förvaltning och tillgängliggörande av kommunens arkivmaterial. Stadsarkivet ansvarar idag för flera hyllkilometer med handlingar och en omfattande mängd terabyte med data som allmänhet, förvaltning och forskare får ta del av på olika sätt. Våra lokaler finns i de kulturhistoriska byggnaderna i Grenadjärstaden.
Du kan läsa mer om oss här: orebro.se/stadsarkivet
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 12 februari.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67