OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplatsen
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Informationsförvaltningens huvudsakliga verksamhet består bl.a. av att ta emot, diarieföra, arkivera och förvalta polisens handlingar. I uppdraget ingår även att utveckla informationshanteringen inom polisen. Arkivarierna står för verksamhetens specialistkompetens inom arkivering, gallring och vård av myndighetens handlingar. Vissa arbetsuppgifter är mycket nära den polisiära verksamheten och andra fokuserar på utveckling tillsammans med övriga verksamheter inom myndigheten. Arkivbestånden består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från år 1965 och framåt. Även en stor del förvaltningsärenden och administrativa handlingar förvaras i arkiven.
Arbetsuppgifter
Arbetet som arkivarie består i huvudsak av att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden i fysiska arkiv och e-arkiv. I arbetet ingår bland annat att utföra ordnings- och förteckningsarbeten, gallring, delta i leveranser och omflyttningar av material, internt bistå verksamheten med information ur de fysiska arkiven och polisen e-arkiv samt utföra övrigt förekommande arbete inom informationsförvaltningens ansvarsområde. En annan stor del av arbetet är sekretessprövning och utlämnande av allmänna handlingar, vari ingår externa kontakter där rättsmedvetande och service är väldigt viktigt.
Våra arkivarier fungerar även som sakkunniga inom arkiv- och dokumenthantering, arbetar med gallringsutredningar, tillsyn, dokumenthanteringsplaner samt med stöd, rådgivning och utbildning i arkivfrågor. Deltagande i nationella och regionala utvecklingsprojekt kan bli aktuellt. Arbetet utförs självständigt med hjälp av kollegor inom arkivområdet.
Resor i arbetet kan förekomma.
Kvalifikationer
Det är en möjlighet för dig som har:
högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, innefattande minst 60 hp/40 p i arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
minst 1-3 års erfarenhet av arbete som arkivarie
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
B-körkort
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
Akademisk examen med arkivvetenskap eller motsvarande på grundnivå eller avancerad nivå
erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig förvaltning
erfarenhet av utlämnande av allmän handling och sekretessprövning
erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
erfarenhet av verksamhetsbaserad arkivredovisning
erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
För att lyckas i rollen som arkivarie ska du vara en ansvarstagande, flexibel och strukturerad person. Du behöver kunna arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta i team. Du är intresserad av digital informationshantering och har lätt för att lära dig nya it-system. Du kan utföra visst fysiskt ansträngande arbete, så som att lyfta arkivkartonger i samband med leverans och gallring. Du är även mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar från arkrivet.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Kontaktpersoner
Rekryterande chef: Alfred Norman Brandt, tf gruppchef informationsförvaltningen, tfn 010- 56 73209
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Thomas Blomgren, thomas.blomgren@polisen.se
Facklig företrädare
Fredrik Bergh/SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422
Anställningen:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: Dagtid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 19 februari 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr.A055.352/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A055.352/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!