OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
Rättsavdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har drygt 650 medarbetare på flera orter i landet.
Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Gruppen Arkiv och e-förvaltning består av tio arkivarier och arkivassistenter. Vi arbetar med att utveckla och styra Polismyndighetens arkivhantering, e-arkiv, diarieföring och ärendehantering. Vårt ansvar omfattar både digital och analog information.
ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie hos oss kommer du att vara med i den spännande utvecklingen av Polismyndighetens arkivverksamhet. Vi arbetar mycket med hantering av digital information, ärendehantering och e-arkiv. Arbetsuppgifterna är varierade. Du kommer t.ex. att få ställa krav på IT-system, ansluta system till vårt e-arkiv, utbilda och ge råd till registratorer och arkivarier, hålla presentationer om arkivverksamheten och göra utredningar om gallring. Andra arbetsuppgifter är att skriva handböcker och vara med och styra ärende- och dokumenthanteringen med strategier, riktlinjer och rutiner. Vi samarbetar mycket med Polismyndighetens övriga arkivarier och registratorer i hela landet och arbetar ofta i projektform. I arbetet ingår därför att samordna uppdrag i projektform och leda arbetsmöten.
KVALIFIKATIONER
- högskoleutbildning om 180 hp/120 p med 60 hp/40 p arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap
- erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
- erfarenhet av att arbeta som arkivarie med digital information
- erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och/eller motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
MERITERANDE
- erfarenhet av att utbilda andra och hålla presentationer
- erfarenhet av projektledning och att leda workshops
- kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
- erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi söker dig som är analytiskt lagd och samtidigt resultatinriktad. Du kan arbeta självständigt med omfattande och komplexa uppgifter men då du ingår i ett team är samarbetsförmåga och tydlig kommunikation av stor vikt. Du har förmåga att lära ut och dela med dig av din kunskap samt presentera information för en grupp på ett pedagogiskt vis. Som person är du flexibel och ansvarstagande. Då mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ser vi att du är intresserad av digital information.
VILL DU VETA MER?
Besök gärna Polisens webbplats www.polisen.se
ANSÖKAN
Vid ansökan kommer dina personuppgifter att behandlas enligt personuppgiftslagen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Ansökan sker via Polisens webbaserade rekryteringsverktyg via länken nedan:
https://www.aditrorecruit.com/Public/Apply.aspx?guidAssignment=87823096-9243-4a82-ba51-66634e1aa479