Arkivarie till Sigtuna Kommun

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt.

Vi står inför ett spännande skede att utveckla och ta ett helhetsgrepp om vår informationsförvaltning. Det senaste året har vi som första kommun infört digital posthantering, startat i gång ett övergripande arbete med att revidera informationshanteringsplaner och under 2023 påbörjas ett projekt kring e-arkiv. För att ta oss an den här spännande utmaningen utökar vi nu vår grupp och söker en kommunarkivarie. 

Vi söker dig som vill vara med och skapa en modern informationshantering i vår kommun!

Om rollen
Som kommunarkivarie har du en nyckelroll för att möjliggöra en ökad digital process av vår information. Du är organisationens expert inom arkivfrågor och ditt övergripande arbete är att förvalta, driva, utveckla och ge stöd till verksamheter inom arkiv- och informationshantering. Du har ett nära samarbete med registratorer och arkivhandläggare. Tillsammans med din kollega som också är kommunarkivarie bidrar du till hur kommunen ska arbeta effektivt och säkert med arkivhanteringen och ni möts av en organisation som vill vara med på förändringsresan. Ni kommer att ha ett tätt samarbete men också var sitt ansvarsområde, en av er kommer att ha ansvar för det analoga arkivet och den andra ansvar för arbetet med att införa e-arkiv.

I rollen ingår även sedvanliga arkivarieuppgifter som att ordna, förteckna, lämna ut allmänna handlingar, skriva gallringsbeslut och att utöva tillsyn. 

Kvalifikationer
- Akademisk examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande
- Några års erfarenhet av att ha arbetat som arkivarie i offentlig förvaltning, gärna på en övergripande nivå 
- Kunskap och intresse om både analogt och digitalt bevarande
- Behärskar svenskan flytande i både tal och skrift


Det är meriterande om du har:
- Kommunal erfarenhet  
- Praktisk erfarenhet av e-arkiv  
- Kunskaper om processorienterad arkivredovisning
- Erfarenhet av att leda och driva projekt i samverkan med andra 

Personliga förmågor
Som person är du trygg i dig själv och i rollen som arkivarie och trivs med att jobba brett med kommunens verksamheter. Du har en god samarbetsförmåga samtidigt som du uppskattar att arbeta självständigt. Du har förmågan att lyfta blicken och se nya möjligheter i ditt arbete och trivs med att arbeta med förbättring och utveckling för att på bästa sätt leverera arkivtjänster av hög kvalitet. Dessutom är du duktig på att kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi söker någon som kompletterar vår grupp på kansliet och tror starkt på att mångfald och olikheter berikar.

Vad erbjuder Sigtuna Kommun?
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bland annat blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Din ansökan
Finner du rollen intressant? Tveka inte att skicka in din ansökan idag. Vi intervjuar kandidater löpande och önskar in din ansökan senast 11 januari 2023. Denna rekrytering genomförs i samarbete mellan Sigtuna Kommun och WE:SOURCE. För ytterligare information om tjänsten kontakta ansvarig rekryterare, Saideh Mousavi genom att mejla saideh.mousavi@we-source.se. 

I den här rekryteringen genomförs ekonomisk och juridisk bakgrundskontroll på slutkandidaten som en del i Sigtuna kommuns trygghets- och säkerhetsarbete. Tjänsten är dessutom säkerhetsklassad och säkerhetsprövning hos Polisen kommer att göras.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kommundirektör Ulla-Marie Hellenberg
08-591 260 03
Enhetschef HR Gunlög Svensson
0859126638
Musei- och Konsthallschef Ted Hesselbom
08- 591 266 54
Rektor Åsa Ersson
08-597 833 95
HR-chef Stina Nyström
08-591 260 80
HR-strateg Hållbar arbetshälsa Bengt Palmgren
073 661 34 04
Kommundirektör Ulf Bergh
08-591 260 03
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och

Utvecklingsstrateg HR Camilla Uddman

Biträdande kommundirektör Helen Kavanagh Berglund
08-591 26060

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sigtuna kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 december 2022
  • Ansök senast: 18 januari 2023

Besöksadress

19585 MÄRSTA
None

Postadress

Södergatan 20
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb


30 oktober 2024

29 oktober 2024

29 oktober 2024

Registrator

29 oktober 2024