OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.
VÅR VERKSAMHET
Vill du ha en strategisk och rådgivande roll där du får vara med och skapa förutsättning för Utbildningskontoret att kunna arkivera på ett rättssäkert sätt med transparens och medborgarnas förtroende? Nu söker vi dig som med din arkivkompetens vill vara med och utveckla vårt registraturteam i Staben på Utbildningskontoret!
Utbildningskontoret är den del av kommunens utbildningsorganisation där man arbetar med frågor inom förskola, grundskola, fritidshem, grundsärskola, gymnasiesärskola, gymnasieskola och fritidsgårdar.
Tjänsten som arkivarie är placerad i Staben som är en av fyra avdelningar som fungerar som stödfunktion till Utbildningskontorets kärnverksamhet.
Stabens huvuduppgift är att bidra till att de administrativa funktionerna och rutinerna fungerar så bra som möjligt så att chefer och medarbetare ute i våra olika verksamheter och på kontoret ska kunna fokusera på ledarskap, lärande och undervisning.
ARBETSBESKRIVNING
Rollen som arkivarie hos oss erbjuder en möjlighet att få jobba både operativt och strategiskt inom informationsförvaltning som kontorets expert i dessa frågor. Du har en bred roll och arbetar bland annat med gallrings- och bevarandefrågor och planer.
Du arbetar i digitaliseringsprojekt kring information som ska bevaras, samt med införande av nya system och e-tjänster.
Vidare arbetar du med leveranser till stadsarkivet av både analog och digital information, arkiveringsprojekt av avställda system. Du är kontaktperson mot stadsarkivet i arkivfrågor, och fungerar som en länk mellan skolornas arkivredogörare och stadsarkivet.
Du har en viktig roll i som stöd till chefer och lokalstrateger i frågor gällande om- och nybyggnad av arkivlokaler och att tillse att skolor som flyttar också har godkänd arkivförvaring av sina pappershandlingar.
Utöver detta är du ansvarig för att utbilda Utbildningskontorets verksamheter i arkivfrågor för att öka kunskaperna och skapa förståelse för vad som behöver göras. Du är också ansvarig för mellanarkivet.
DIN PROFIL
Du har en akademisk utbildning varav minst 60 hp inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Har du erfarenhet av att arbeta med informationshantering, handlingsoffentlighet och arkivverksamhet inom offentlig sektor ser vi det som meriterande.
Vi ser gärna att du har erfarenhet inom statsvetenskap, systemvetenskap eller förvaltningsrätt. Vidare ser vi gärna att du har erfarenhet av arbete med e-arkiv, sekretessprövningar, bevarande- och gallringsutredningar samt projektledning också.
Vi söker dig som är lyhörd och pragmatisk i ditt arbetssätt och med god förmåga att kommunicera ditt budskap på ett pedagogiskt sätt. Du har god samarbetsförmåga, trivs med att ha många kontaktytor i ditt arbete, både interna och externa, och har en god känsla för service.
Då du kommer att hantera känslig information är det av största vikt att du har en hög integritet och en förmåga att vara professionell gällande ditt arbete.
Arbetet kräver att du självständigt kan driva ditt arbete framåt och du behöver därför kunna jobba strukturerat och noggrant med fokus på kvalitet. Du har även intresse för utvecklingsfrågor i din yrkesroll.
Du har goda kunskaper om de regelverk som styr dokumenthantering vid en myndighet, samt goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
MER INFORMATION OCH ANSÖKAN
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast möjligt eller enligt överenskommelse.
Vill du veta mer om tjänsten kan du kontakta Elisabeth Stärner, verksamhetschef Staben, på 011-15 18 37, elisabeth.starner@norrkoping.se, eller Anna-Therése Dijak, rekryteringsspecialist, på 011-15 30 43, anna-therese.dijak@norrkoping.se.
Vi vill ha din ansökan senast den 24 oktober.
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.