OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stadsarkivet är stadens informationsnav där information från då och nu blir tillgänglig för alla, samtidigt som vi hjälper stadens verksamheter till en effektiv informationshantering.
Vi är moderna och lätta att nå. Vi utvecklar ständigt våra arbetssätt för att öka tillgängligheten och värdet av våra tjänster, så att de fyller behoven hos moderna människor. Vi är med och skapar den transparenta staden – där information om då och nu blir byggstenar för morgondagen.
Vi söker dig som vill vara med och utveckla en ny och modern funktion för arkiv- och informationshantering. Tillsammans med kollegor jobbar du med att effektivisera och digitalisera arkivhanteringen på en arbetsplats som ligger i framkant inom sitt fält. Värdesätter du att jobba i team för att både stötta och lära av varandra? Då kan det här vara rätt tjänst för dig.
Rollen som arkivarie
Som arkivarie ingår du i Stadsarkivets avdelning arkiv och informationsförsörjning. Du arbetar med utveckling i team med andra arkivarier på Stadsarkivet. Du har en viktig uppgift att samverka med chefer och arkivarier inom hela Stockholms stad. Dessutom bidrar du till att utveckla stadens e-arkiv, och kommer vara involverad i upphandling av ett nytt e-arkiv.
Arbetsuppgifterna innebär huvudsakligen tre uppdrag:
- Ge råd till chefer, arkivarier och medarbetare som arbetar med informationshantering inom hela Stockholms stad samt arbeta med tillsyn och inspektion.
- Utveckla digital arkivvård.
- Arbeta med digitala arkivleveranser till vårt e-arkiv.
Dina kompetenser och erfarenheter
Vi söker dig som har
- en kandidatexamen med minst 60 poäng arkivvetenskap
- erfarenhet av att arbeta som arkivarie
- mycket god förmåga i svenska språket, i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av
- digitalt utvecklingsarbete
- digital informationshantering
- e-arkiv.
För oss är dina personliga förmågor och färdigheter viktiga, vi kommer lägga stor vikt vid dem. För att lyckas i rollen trivs du med att driva utvecklingsarbete både självständigt och i grupp. Då rollen innebär många kontakter har du lätt för att samarbeta med andra. Du har dessutom förmågan att strukturera ditt arbete för att klara att jobba med olika uppgifter parallellt. Vidare är det viktigt att du är mål- och resultatorienterad.
Om oss på avdelningen för arkiv och informationsförsörjning
På avdelningen arbetar 20 medarbetare och en chef. Målet för vår avdelning är att Stockholms stad ska ha effektiv informationshantering. Vi har en processbaserad organisation och medarbetarstyrda team. Varje process har en ledare som ansvarar för det löpande arbetet. Vi jobbar mycket med självledarskap och kunskapsöverföring mellan kollegor.
Arbetsplats är Stadsarkivet på Kungsklippan på Kungsholmen, bara fem minuter till fots från Centralen, i en byggnad ritad av Gunnar Asplund. Vi har även kontor och arkiv vid Liljeholmskajen. Vi har flexibel arbetstid och goda friskvårdsmöjligheter. Läs gärna mer om vårt erbjudande på https://jobba.stockholm/formaner
Läs mer om Stadsarkivet https://stadsarkivet.stockholm/om-stadsarkivet/
https://stadsarkivet.stockholm/om-stadsarkivet/ för att se en film om Stadsarkivet och vårt uppdrag.
Din ansökan
När du skickar in din ansökan får du svara på ett antal frågor som är avgörande för vårt fortsatta urvalsarbete för den här tjänsten. För kandidater som går vidare i processen kan personprofilstest och färdighetstest komma att användas.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Läs om Stadsarkivet på vår hemsida:
www.stockholm.se/stadsarkivet