OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Värdesätter du variation, trivs du med att stötta andra och vill utveckla dina kunskaper inom arkiv- och informationshantering? Då kan det här vara rätt tjänst för dig.
Tillsammans med kollegorna arbetar du med uppdrag hos Stockholms stads olika förvaltningar, bolag och stiftelser.
Välkommen till oss
Stadsarkivet är stadens informationsnav där information från då och nu blir tillgänglig för alla. Vi hjälper stadens verksamheter med effektiv arkiv- och informationshantering. På Stadsarkivet arbetar vi kontinuerligt med att utveckla våra arbetssätt för att öka tillgängligheten och värdet av våra tjänster. Du ingår i Stadsarkivets enhet Främja stadens informationshantering tillsammans med 20 medarbetare. Du tillhör gruppen Arkivtjänster och leveranser som består av 12 kollegor. Målet för vår enhet är att Stadens information är transparent, tillgänglig och långsiktig hållbar.
Stadsarkivet har lokaler på Kungsklippan, ritat av Gunnar Asplund och på Liljeholmskajen i Vin och sprits gamla lokaler.
Hälsning från din framtida chef
Jag heter Eleanor Freud och är enhetschef för Främja stadens informationshantering på Stockholms stadsarkiv. För mig är det viktigt att ha medarbetare som trivs på jobbet, är självgående, har en god samarbetsförmåga och en problemlösande förhållningssätt. Med varierande arbetsuppgifter där stadens verksamheters behov är i fokus, samverkar vi för att leverera goda resultat och uppnå våra mål. Av mig kan du förvänta dig en närvarande, engagerad och tillitsfull chef som ger dig goda möjligheter till utveckling av den egna kompetensen.
Välkommen till oss på Stadsarkivet!
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig:
flextid
friskvårdsbidrag
friskvårdstimme 1h/vecka på arbetstid
semesterväxling vilket innebär fem eller sex extra semesterdagar
möjlighet att jobba hemma när arbetet tillåter.
Din roll
Tillsammans stöttar vi Stockholms stads verksamheter i deras arkiv- och informationshantering. Du har flera uppdrag parallellt hos stadens verksamheter och uppdragens längd varierar. I denna roll arbetar du till viss del på plats hos stadens verksamheter. Det finns också möjlighet att arbeta på distans hemifrån vilket varierar efter behov och uppdragets karaktär. Ungefär en dag i veckan är du på Stadsarkivet, medverkar på APT, uppföljningsmöten och personalsammankomster
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att
ordna och förteckna arkiv enligt allmänna arkivschemat och/eller processer
ta fram styrdokument såsom arkivbeskrivning, klassificeringsstruktur, bevarandeförteckning, hanteringsanvisningar och strategi för långtidslagring av digital information
planera och genomföra leveranser och anslutningar till e-arkiv Stockholm
värdera information och författa gallringsframställan
kartlägga verksamheter för att skapa rutiner kring arkivansvar
arbeta med stadsgemensamma system såsom stadens ärende- och dokumenthanteringssystem e-Dok (Platina)
leda eller delta i utvecklingsprojekt.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har
kandidatexamen med minst 60 poäng arkivvetenskap
aktuell erfarenhet av att arbeta som arkivarie
erfarenhet av arbete kopplat till digital långtidslagring och/eller digitala arkivleveranser
mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har
teknikkompetens i samband med digitala arkiveringslösningar
erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete
erfarenhet av projektledning
erfarenhet av att utföra uppdrag inom informationshantering och arkiv mot betalande kund.
Din personlighet och ditt arbetssätt
Vid denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. För trivas och klara av tjänsten ser vi att du är driven och självgående. Du tar stort ansvar för ditt uppdrag, är nyfiken och har ambitionen att ständigt kompetensutveckla dig själv och omvärldsbevaka området. Du tar initiativ och arbetar mål- och resultatinriktat vilket innebär att du levererar uppgifter i tid och med goda resultat. Du behöver vara strukturerad, analytisk och serviceinriktad.
Övrigt
Din ansökan
För att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll behöver du inte bifoga ett personligt brev. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Vi kommer eventuellt använda arbetspsykologiska tester som en del i helhetsbedömningen.
Du ser annonsen i sin helhet genom att trycka på "ansök nu knappen"
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Läs om Stadsarkivet på vår hemsida:
https://stadsarkivet.stockholm/
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Johanna Lidén
08-508 28 294
Biträdande avdelningschef Agneta Geschwind
08-508 28 251
Förvaltningschef Lennart Ploom
08-508 28 345
HR-konsult Eliana Hjelm
08-508 117 23
Erik Benedicto, Avdelningschef
0850828400
Karolina Johansson, HR-konsult
0850811727
Susanna Uppling
08-508 28 346
Erik Benedicto, Avdelningschef
08 508 28 400
Karolina Johansson, HR- konsult
08 508 11 727
Matilda Ekström, avdelningschef
08 50828327