OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stadsarkivet
Är du arkivarie med erfarenhet av verksamhetsnära stöd? Vill du få möjlighet att bidra till den strategiska och långsiktiga informationsförsörjningen i Uppsala kommun?
Välkommen till Uppsala stadsarkiv!
Uppsala stadsarkiv styr och vägleder Uppsala kommun i frågor som rör informationshantering. Stadsarkivet är en central informationsresurs som ger enskilda medborgare, kommunens förvaltningar, företagare och andra organisationer möjlighet att använda informationen nu och i framtiden. Vi tar emot information från kommunens verksamheter, förvaltar den och förmedlar den vidare till medborgare och samhällsaktörer. Hos stadsarkivet förvaras cirka 8000 hyllmeter pappershandlingar och digitala handlingar i e-arkivet, från 1500-talet och framåt.
Uppsala kommun är inne i ett skede med stora förändningar och vi arbetar för att utveckla kommunens informationsförvaltning med bland annat att bygga upp en arkitekturfunktion, införa helt digitala ärenden med e-underskrift, säkra medelanden och e-arkiv. Under året pågår också arbetet med att ta fram nya informationshanteringsplaner för kommunens alla förvaltningar. Vi prioriterar också arbetet med att synliggöra arkivet som en del av kulturarvet och för att öka dess användbarhet och tillgänglighet i samhället. Vi har en stor programverksamhet som vänder sig till allmänhet, skola med flera.
Uppsala stadsarkiv ingår i kommunledningskontorets avdelning för kansli och kommunstyrelsen är arkivmyndighet. Stadsarkivet har i dag 16 medarbetare och ligger centralt i Uppsala. Vi ingår i ett lokalhistoriskt samarbete, Fyriskällan, tillsammans med Folkrörelsearkivet för Uppsala län och Bibliotek Uppsala.
Här kan du läsa mer om Uppsala stadsarkiv (https://www.uppsala.se/Kultur-och-fritid/bibliotek-och-arkiv/stadsarkivet/)
Ditt uppdrag
Tjänsten innebär att arbeta verksamhetsnära som verksamhetsarkivarie med stöd till kommunens förvaltningar inom området informationsförvaltning. Du kommer arbeta som processledare för processen 'Ge stöd' med ansvar för att leda och utveckla processen, ta fram vägledningar, rutiner och utbilda inom området. Du kommer även arbeta med utveckling och implementering av regelverk och styrdokument och vara ett stöd i framtagandet av verksamheternas egna riktlinjer som till exempel informationshanteringsplaner. Som verksamhetsarkivarie deltar du i övergripande projekt inom området informationsförvaltning och arbete med informationsförvaltning generellt ur ett strategiskt perspektiv.
I arbetet ingår även andra vanligt förekommande arbetsuppgifter på ett stadsarkiv, som till exempel forskarservice, förteckna och evenemang av olika slag.
Din bakgrund
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande. Vi ser gärna att du har ledarskaps- eller projektledarutbildning. Arbetet kräver att du har minst tre års erfarenhet från arbete som arkivarie inom området informationsförvaltning i medelstor eller större organisation samt från samarbeten eller projekt på övergripande nivå tillsammans med verksamhet/IT. Har du erfarenhet av arbete som projektledare, verksamhetsnära stöd, som till exempel registrator, av att hålla utbildningar/workshops och rådgivning, arbete med verksamhetsbaserad arkivredovisning samt av att ta fram processbeskrivningar, regelverk och rutiner ses det som meriterande. För att lyckas i ditt arbete behöver du ha mycket goda IT-kunskaper.
Som person är du kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du är strategisk, tänker övergripande och kan se de långsiktiga konsekvenserna av dina beslut. Vidare tar du initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat samtidigt som du är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Dessutom har du en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Sara Håkansson, stadsarkivarie, 018-727 11 74.
Facklig företrädare: DiK, Erik Önnevall, 018-727 21 85
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, säkerhet och beredskap samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43