OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hjälp oss säkra den digitala verksamhetsinformationen för framtiden! Örebro stadsarkiv söker en arkivarie att bli del av vår grupp och bidra till enhetens och kommunens utvecklingsarbete.
Om tjänsten
Örebro kommun befinner sig i en digitaliseringsresa. På stadsarkivet lägger vi stort fokus på den fortsatta utvecklingen av kommunens e-arkiv. Vi söker en arkivarie med perspektiv både bakåt och framåt, som kan de traditionella arkivarieuppgifterna och som vill vara med att ta steget mot digital informationsförvaltning.
Som arkivarie på stadsarkivet kommer du att tillhöra en erfaren arbetsgrupp med ett nära samarbete och ömsesidigt lärande. Vi vill ta tillvara på ditt intresse för digital arkivering och e-arkiv. I tjänsten, som är både strategisk och operativ, har du möjlighet att vidareutvecklas.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• arkivarieuppgifter med fokus på digitalt bevarande
• ge kvalificerat råd och stöd
• praktiskt arbete med digitala leveranser
• ta fram och förvalta interna och externa stöd- och styrdokument
• medverka i verksamhetens utvecklingsarbete, kollegiala utbyte och gemensamma lärande
Kompetenskrav
• adekvat högskoleutbildning om 180 hp, varav minst 60 hp arkivvetenskap, eller utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig
• kunskaper om analog och digital arkivering samt processbaserad arkivredovisning
Vi söker dig som är intresserad av att arbeta strategiskt med förändringsarbete. Vi ser gärna att du är initiativtagande och vill bidra med dina tankar och idéer. Vidare kan du beskrivas som en flexibel och serviceinriktad person. Du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift och anpassar sättet att förmedla budskap till mottagaren. Du kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Det är också viktigt att du är trygg i din yrkesroll och kan arbeta både självständigt och i team.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av elektronisk arkivbildning och digitalt bevarande
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Enheten för informationsförvaltning och arkiv (Stadsarkivet) har 12 medarbetare och arbetar med förvaltning och tillgängliggörande av kommunens arkivmaterial. Stadsarkivet ansvarar idag för flera hyllkilometer med handlingar och en omfattande mängd terabyte med data som allmänhet och förvaltning får ta del av på olika sätt. Enheten för informationsförvaltning och arkiv tillhör informationsförsörjningsavdelningen och är verkställande enhet för arkivmyndigheten Kommunstyrelsen. Stadsarkivets lokaler finns i de kulturhistoriska byggnaderna i Grenadjärstaden och rådhuset.
Du kan läsa mer om oss här: orebro.se/stadsarkivet
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 16 september.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67